Призив за свободен градски транспорт

печат

ЗА СВОБОДЕН, НАПЪЛНО СУБСИДИРАН ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ БЕЗ КОНТРОЛЬОРИ И ТАКСУВАНЕ

Градският транспорт е гръбнакът на големия град. За да функционира в интерес на гражданите, той трябва да бъде под техен контрол. В София градският транспорт е под директния контрол на групировки със съмнителна репутация, макар и формално да се управлява от Столичен общински съвет. Чрез „Център за градска мобилност“ ЕАД (ЦГМ), дружество, собственост на Столична община, ежегодно биват източвани десетки милиони левове. Превозвачите получават около 3,00 лв. на км/пробег при пазарна цена от 1,80 лв. км/пробег, което изкуствено завишава цената на градския транспорт. Допускаме, че тези средства отиват в касите на бизнес групировки, свързани с политическите партии.
Данните от годишния финансов отчет на ЦГМ за 2017 г. са: приходи от общински и държавни субсидии (около 130 млн. лв.), а приходите от продажба на карти и абонаменти са около 116 млн. лв. или общо 246 млн. лв. Цялата сума на транспортната задача е 180 млн. лв. Остатъкът от 66 млн. лв. е сумата, която ЦГМ прибира, за да поддържа системата за контрол и таксуване. При заплащане към транспортните оператори според пазарните цени на километър пробег и премахване на системата на таксуване, сумата от съществуващите общински и държавни субсидии от 130 млн. лв. ще бъде достатъчна за покриване на транспортната задача.
Реалната ситуация е, че столичани заплащат два пъти за една и съща услуга: ВЕДНЪЖ ЧРЕЗ ДАНЪЦИТЕ СИ, ВТОРИ ПЪТ ЧРЕЗ ПРИНУДИТЕЛНО ТАКСУВАНЕ В ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ. Всички карти и билети за градския транспорт са кражба!
Транспортната политиката на Столична община през последните десетилетия, редом с презастрояването на града и изсичането на лесопарковете, е пълен провал. Интересите на обществото са продадени в интерес на група строителни предприемачи и петролни олигарси. Инвестирани са десетки милиарди левове в строеж на метродиаметри, нови булеварди, кръстовища на две нива. Унищожени са съществуващи трамвайни трасета, периодичността на транспортните средства е увеличена, редом с цената на картата за еднократно пътуване. Ползването на градски транспорт стана лукс за гражданите, а терорът, наложен от контрольорите на търговското дружество „ЦГМ“ ЕАД, е ежедневие. Резултатите са още по-големи задръствания, отровен въздух и тотална корупция. Нивата на замърсявания с прах в дадени периоди през годината са „опасни“ и „отровни“, водещи след себе си хиляди случаи на белодробни и ракови заболявания.
Липсва реално гражданско участие във взимането на важни решения и справедливо разпределение на бюджетите. Повечето от НПО и други организации, които „представляват“ гражданското общество, са свързани с властта или лица с откровени политически и властови амбиции.
От няколко години Гражданска инициатива за свободен градски транспорт публикува данни за схемата по източване на публични средства и безсмислието от принудителното таксуване. Примерите за злоупотреби, грабеж и насилие от страна на контрольорите са безкрайно много, а законността на действията им е съмнителна.

НИЕ НАСТОЯВАМЕ ЗА:

Въвеждане на свободно, безтаксово и целогодишно ползване на градски транспорт в София като една от мерките срещу замърсяването на въздуха и задръстванията;
Оптимизиране и модернизиране на съществуващите линии на градски транспорт, възстановяване на закрити и строеж на нови трамвайни и тролейбусни трасета. Създаване на електробусни линии от минибусове, които да обслужват малките квартални улици;
Възстановяване на Околовръстната градска железница, вътрешноградските гари и изграждане на бързи железопътни връзки на София със следните крайни гари: Радомир, Костенец, Лакатник, Елин Пелин, Драгоман, Копривщица, Банкя…;
Изграждане на множество безплатни паркинги – буферни и квартални, в близост до метростанциите, вътрешноградските гари и трамвайните трасета и ограничаване ползването на автомобили в града;
Спиране на индустриалното замърсяване и изгаряне на отпадъци, както и ограничаване придвижването на дизелови автомобили в града;
Изграждане на мрежа от нормални велосипедни алеи и възможност за безплатен превоз на велосипедите чрез градския транспорт;
Задълбочаване на демокрацията чрез въвеждане на световната практика за пряко участие на гражданите в приоритизирането, обсъждането и гласуването на разпределението на градския бюджет;

ТЕЗИ НАШИ ИСКАНИЯ НЕ МОГАТ ДА СЕ РЕАЛИЗИРАТ БЕЗ:

Незабавно закриване на Общинско търговско дружество „ЦГМ“ ЕАД, разследване на цялата му дейност и неговите ръководители, и създаване на нетърговска организация под пряк граждански контрол, която да управлява транспортните нужди на София;
Лустрация на всички досегашни членове на СОС, кметове и зам.-кметове;
Референдум за въвеждане на напълно субсидиран градски транспорт без таксуване в София;
Подпомагане на развитието на пряката демокрация чрез създаване на обща платформа от взаимосвързани квартални събрания и онлайн приложение за равноправен дебат между гражданите, приоритизиране на проблемите и гласуване за решения.

КОИ СМЕ НИЕ?

Ние сме граждани с високо самосъзнание и съвест, отдали се на каузата да се борим за един по-добър живот. Част от тази борба е за свободен и напълно достъпен транспорт в градската джунгла. Напълно сме наясно, че, заставайки зад тази кауза, се конфронтираме с престъпната организация на гангстери, политически и икономически групировки. Ние нямаме определена структура, нито шефове или финансиране.
Нашето мото е: Не преговаряме с терористи! 

Свободен градски транспорт


 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *