За свободен градски транспорт
Интервю с активист на Гражданска инициатива за свободен градски транспорт
Какво е „инициатива“ и каква е вашата?
Гражданска инициатива за Свободен градски транспорт е създадена в социалните мрежи от привърженици на безплатното пътуване. След години на пререкания и схватки с контрольорите започнахме да се организираме, да правим анализи и стигнахме до заключението, че градският транспорт в София се заплаща от нашите данъци, а таксуването с билети и карти е кражба. Нямаме нито определена структура, нито шефове или финансиране.
Какъв е твоят личен мотив да участваш в Инициативата?
Още от детска и ученическа възраст съм се възмущавал от поведението на контрольорите. Спомням си, бях 7-8 годишно дете, когато един нагъл контрольор ме заплаши, че ще ме заведе в милицията, защото нямах билетче… През годините и с възрастта възмущението ми се е превръщало в ярост, на моменти даже и в омраза. Всъщност проблемът се дължи на системата, зад която стоят нечистоплътните интересни на политически и икономически групировки. Наричам я „транспортна мафия“, а контрольорите са дребните пионки в тази игра.
Идеята за Инициативата за свободен и безплатен градски транспорт се роди преди години. Всъщност сред анархистическите среди тази идея не е нова. Въвеждането на „безплатен“ транспорт във все повече градове в Европа и света е реалност. Дори в „меката“ на световния капитал и банкерство Люксембург от лятото на 2019 г. транспортът ще бъде безплатен. Колкото до положението в София, след години на проучване и анализи не беше трудно да стигнем до извода, че реално градският транспорт се финансира чрез нашите данъци, а БИЛЕТЪТ Е КРАЖБА!
Какви хора се включват в инициативата?
Гражданска инициатива за свободен градски транспорт (ГИСГТ) е отворена за всички граждани. Обединяват ни принципите на пряката демокрация и разбирателството, нямаме йерархия или финансиране, нито политически амбиции. Не приемаме мнението на някои граждани, че „циганите не плащат, а ние плащаме за тях“. Подобна позиция е преднамерена и расистка. Между нас има хора, които никога не си купуват или рядко си купуват билети, както и такива, които го правят. Въпрос на личен избор, а и не всеки има куража ежедневно да се конфронтира с гангстерите от ЦГМ.
Кога положихте началото? Какви са основните средства, с които се борите?
Преди около 6 години направихме първата презентация по темата в Социален център „Аделанте“. Интересът беше значителен, тогава още не бяхме сигурни в тезата си. През следващите години стигнахме до убеждението, че „Билетът е кражба“.
Към този момент основната платформа, която използваме, е Фейсбук страницата ни „Свободен градски транспорт“, досега сме генерирали около 3400 харесвания и последователи. Тонът и езикът, които ползваме, са твърди и безкомпромисни, това се харесва на хората и ни различава от разноцветните НПО-та, които претендират, че са изразители на „граждански позиции“. През 2016 г. направихме документален филм „Свободен градски транспорт е възможен“, който може да се види в YouTube.
Какво сте постигнали дотук?
През изминалите години, особено след повишаването на цената на еднократно пътуване с 60%, станахме популярни. Допреди 5-6 години почти всичките ми познати гледаха с насмешка на идеята за безплатен градски транспорт, а сега по темата вече се говори открито.
Затова помогнаха и акциите на различни групи в София, които разлепяха листовки и лепенки. През лятото на 2017 година, в превозни средства на градския транспорт се появиха листовки, уведомяващи гражданите, че транспортът през м. август ще бъде безплатен. Медиите, общината и ЦГМ отрекоха истинността на това. Не знаем кои са организаторите на това действие, но фактът, че се случва, ни кара да вярваме, че все повече хора приемат идеята за безплатен градски транспорт.
Какви акции планирате в близко бъдеще?
В близките седмици ще пуснем сайта http://www.freetransportbg.com. Междувременно ще продължим с акциите по информиране на съгражданите ни чрез позиви, листовки и стикери. По-случай 2 март – Международен ден на безплатния градски транспорт – планираме организирането на протест, придружен с артистични прояви.
Мислите ли, че можете да спечелите скоро борбата? Исканията, които сте поставили, могат ли да бъдат реализирани без радикална промяна в цялото общество?
Както по-рано споменах, в международен аспект има промяна в манталитета за ползването на „безплатни“ услуги. Доскорошното убеждение, че „безплатен обяд няма“, започва да се променя. Над 400 града по света са въвели безплатно ползване на градски транспорт. Тенденцията нараства във все повече европейски страни: Полша, Франция, Германия. В естонската столица Талин транспортът е безплатен за всички регистрирани жители на града от 2013 г. Ежегодно се организират конференции по темата. Участниците са правителствени и неправителствени организации, лектори са известни доценти от водещи европейски университети, защитници на човешките права и граждански активисти, сред които мнозина анархисти.
Според анархистическото виждане ползването на градския транспорт не е услуга, а право. Транспортът, както и останалите комунални услуги, трябва да бъдат под пряк граждански контрол, а пазарните и бизнес интереси да бъдат отхвърляни.
В България транспортът е в ръцете на мафията от мутренски групировки, които чрез политическите си марионетки са узурпирали всички комунални услуги: транспорт, електрификация, топлофикация, сметосъбиране, водоснабдяване и др.
За да вземат под собствен контрол тези „услуги“ и ги превърнат в „право“, на независимите граждански организации и свободомислещите граждани предстои дълга и трудна борба. Тази борба е срещу мафията, тази борба е за нашите права. •