Алтернативите

печат
Синдикалното движение не винаги и не навсякъде е било в мъртвата хватка на властта. Най-показателният пример за потенциала му е ролята, която изиграват синдикатите (безвластническият НКТ и марксистките ОСТ и ОМРП) в Испанската гражданска война. Като показател за състоянието на синдикалното движение в чужбина ще посоча само факта, че в момента наследниците на НКТ в Испания разполагат заедно с под 100 000 члена, за разлика от марксистките синдикати, които наброяват близо 2 милиона. Какъв е резултатът от такъв вид синдикално движение всеки може да провери.
В България, освен добре познатите КТ „Подкрепа“ и КНСБ, съществуват разни организации като „Промена“, АРС и други, които едва ли могат да бъдат обвинени в радикализъм. Например „Асоциацията (на работниците и служителите) работи за съгласуване и защита интересите на работниците и служителите… с тези на работодателя“. От своя страна, недоволните хора, които имат проблеми с работодателите си, обикновено прибягват до казионните синдикати поради непознаване, недоверие и страх от по-радикалните алтернативи.
На този фон обаче се забелязват по-радикални акции: „Работнически синдикат Фрапорт ТСЕМ“, който (според собствените му твърдения) известно време защитава част от работниците на Бургаското летище. Интернет сайтът „Работнически глас“ редовно отразява работническите протести в България и по света. В процес на създаване е „Автономен работнически синдикат“, който обещава да бъде качествено различен спрямо познатите ни от последните 60-70 години синдикати.
Струва ми се обаче, че имаме нужда от синдикално движение от нов тип, което не се ограничава до защита на правата на работниците на работното място срещу работодателите им. Икономиката се променя, с нея се променят политическите структури и социалните групи. Очакванията за възраждане на синдикално движение във вида му отпреди 80-90 години са не само напразни, но и вредни. Време е да се търсят нови пътища и нови оръжия.
Златко

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *