Културна диверсия

печат
Смущаване на рекламните „послания“

Culture Jamming е обобщаващо наименование на умишлени намеси в рекламните послания. Културните заглушители имат за цел за блокират и неутрализират посланието на рекламата или чрез намесата си да създадат ново послание, което е обратно на първоначалното и така да навредят на корпорацията.

Създаването на културни заглушители се явявя част от по-широко движение, стремящо се към промяна на обществените отношения в съвременния свят, епицентър на който е Америка – страната, в която корпорациите поставят в центъра на вниманието илюзорни образи. Консуматорската култура на една огромна продуктово-търговска нация, основна цел на която се явява създаването и потреблението на стоки. Там се раждат, за да работят безспирно и да потребяват до смърт…

Терминът culture jamming е бил използван за пръв път от групата за аудио-колажи Negativland за обозначаване на културни диверсии в областта на външната реклама и другите средства за масова информация. В албума „Jamcon ‘84“ участник от групата с артистична сериозност отбелязва, че „влиянието на информационното пространство, в което ние съществуваме, върху нашия душевен свят става все по-забележимо, но някои от нас оказват съпротива… умело преработен рекламен щит… насочва общественото мнение към осмисляне на истинските цели на корпорациите (скритите стратегии на рекламодателя). Студиото на създателите на културни заглушители е навсякъде и никъде – това е целият свят.“

Създателите на културни заглушители използват съществуващите средства за масова информация, за да осъществят деконструкция на техните съобщения и критика на техните автори с помоща на същите тези информационни канали. Създаването на културни заглушители обединява такива видове дейностти като подривна комуникация, хактивизъм и тактически информационен протест. уеб-сайтът adbusters.org съдържа информация за това как може да се осъществяват подривни послания, а също така пропагандира и своя „Ден без пазаруване“ и антибрендовите кецове „Блекспот“.

Тази семиотична партизанска война е предвидил и умберто Еко. „у получателя на съобщения остава само една степен на свобода: свободата да ги прочетe по-друг начин. На мен ми се иска някак да подтикна обществото да се отнася критично към получаваната информация и да допуска множество на нейните интерпретации“, отбелязва писателят.

http://billboardliberation.com
http://www.adbusters.org

Welcome to Stencil Revolution

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *