Опасният път на феминизма

печат

Разговор с Ники Данеш, проведен преди няколко месеца на анархисткия панаир на книгата в Сидни, Австралия


Ники Данеш е иранска анархистка, феминистка, политически активист и борец за човешки права, живееща в Сидни, Австралия. След Иранската революция емиграцията на близкоизточната държава е толкова голяма, че днес иранската диаспора наброява около пет милиона души.


Казвам се Ники и съм от Близкия Изток. Нарочно казвам Близкия Изток, а не Иран, защото не вярвам в национализма и смятам, че целият Близък Изток се намира в една обща катастрофална ситуация.

Както се забелязва от заглавието, моето участие е различно. То е свързано с най-бруталната страна на капиталистическата система – чистата форма на поробване на жени и момичета, съобразно жестоките закони на ислямския фундаментализъм. Ислямският фундаментализъм е част от капитализма и империализма. По-точно, той е създаден от империализма не без помощта на ционисткото правителство на Израел. Причината за неговото създаване е унищожаването на всяка поява на прогресивни движения в целия регион, във всички страни на Близкия Изток. Целта му е почти достигната. Изтребени са стотици хиляди хора, умове на прогресивни активисти: леви, леви радикали, радикални феминистки и прогресивни феминисти. Между тях бяха майка ми, дванадесет мои роднини, познати… Аз съм само една капчица в океана от осемдесет милиона иранци.

Тези, които искат да знаят на какво се позовавам и къде споменатото от мене може да се провери, за да се докаже, че всеки вид ислямски фундаментализъм – ислямският режим на Иран, бруталните Хамас и Хизбула, престъпните салафити, ханафити и хамбалити – всички те са част от кървавия американски империализъм, – има стотици източници на персийски, на арабски и на други близкоизточни езици, но най-добрият източник на английски език е книгата „Играта на дявола“ на Робърт Драйфъс. Макар че много неща са пропуснати в нея, тази книга може да се счита за най-добрият източник на английски език за произхода на ислямския фундаментализъм.

В основната на ислямския фундаментализъм стоят класовото и половото разделение. Това е една свирепа идеология на експлоатация на жени и момичета в семейството и в обществото за облагодетелстване на една жестока управляваща класа. Тя превръща жените в машини за производство. Трагедията на жените е в това, че нямат абсолютно никакво, дори естествено право върху онова, което „произвеждат“ – нямат права върху собствените си деца!

Жените биват заставяни да имат деца, заставяни да си стоят вкъщи, заставяни да бъдат изолирани от обществото и да не взимат участие в никакви социални дейности. След това им бива отнето и последното право – естественото право върху собствените им деца.

Жените нямат никакво право на взимане на решения. Задължителното покриване на главата и тялото представлява затвор в затвора. Временният брак е чисто насилие върху женското тяло, съзнание и социално положение. Това са само част от стотици подобни ограничения и унижения.

Тук вероятно се питате: каква е причината, поради която ислямският фундаментализъм расте толкова бързо? Какво стои зад това? За да отговоря на този въпрос, трябва да се върна няколко десетилетия или дори няколко века назад. Всички революции в модерните европейските страни, от Френската до Октомврийската, оказаха своето благотворно влияние върху иранското общество и доведоха до Персийската конституционна революция. Между 1911 и 1924 г. жените излязоха на улицата и настояха за равни права, право на образование и др. Последва мощна вълна в иранската литература, в която се откроиха множество поетеси с прогресивни идеи. Така стигаме до основната причина, поради която днес властва ислямският фундаментализъм и неговата идеология се разпространява така бързо, за разлика от прогресивните сили. Ключовият отговор се крие във факта, че за всяко обществено развитие и за всяка новост преди всичко е нужна политическа свобода. Именно това е, което ние нямахме. Нямахме никаква политическа свобода в последвалите години на управление на Реза Шах Пахлави и Мохамед Реза Пахлави, нито по времето на бруталния режим на Хомейни, който представлява ислямски фундаментализъм. Когато няма политическа свобода, прогресивните идеи не могат да растат и не могат да се развиват. Единственото, което им остава, е да съществуват нелегално или подмолно.

leila-khaled
Лейла Халед

В продължение на стотици години хората имаха свободата да практикуват религиозните си обичаи (даже и по времето на Хомейни), но биваха арестувани, измъчвани и убивани дори за най-малкия признак на политическа активност. Това е причината, поради която прогресивната Иранска революция (известна още като Ислямска революция) от 1979 г. бе превърната в катастрофа, не без помощта на ЦРУ, британските служби за разузнаване и службите на някои европейски страни. Моментално след тази катастрофа подлият ислямски фундаментализъм атакува първо жените, като започна да практикува убиване с камъни – варварски обичай, в който първият камък следва да бъде хвърлен към жената от нейния син, нейния съпруг със засегната чест, нейния баща или нейния брат. Появиха се също детски екзекуции и всичко това – веднага след Иранската революция.

С приемането на закони, ограничаващи правата на жените, ни беше отнето всичко, което бяхме постигнали като резултат на вековни борби. Жените в Иран обаче не останаха в домовете си, а продължиха борбата. Тяхното първо действие беше кампания за един милион подписа, която не постигна целите си, защото беше предприета от реформистки, които вярваха в промяна, записана в ислямското право.

На света обаче няма нито една религия, която да предлага истинско равенство между мъжете и жените.

Паралелно с това се появиха най-разнообразни движения, свързани с най-различни организации на участнички в революционното движение, които изпращат момичетата и жените на работа в провинцията или във фабриките, като същевременно ги образоват и възпитават срещу ислямския фундаментализъм.

Дойде ред да спомена имената на големи близкоизточни революционерки като Ашраф Дегхани от Иран и Лейла Халед от Палестина, които заедно се учиха да използват Калашников и да се противопоставят на ционистите, империализма и ислямския фундаментализъм. Ашраф Дегхани защитава енергично своите идеи и до ден днешен. В Афганистан – Малалай Джоя; Науал Ел Са’адауи в Египет – една прогресивна египетска писателка; в Кюрдистан и Иран – Лейла Касим; в Бангладеш – Таслима Насрин и още много други.

Преди да завърша, искам да кажа, че ние сме ужасно разочаровани от западните леви и феминистки движения, които ни оставиха съвсем сами. Когато се говори например за най-прогресивните жени-революционерки, повечето от които са анархистки, никога не се споменава името дори и на една жена от движенията в Иран, Афганистан, Бангладеш… За нас това е шокиращо и ние виждаме, че западните леви и феминисти са ни изоставили. Много сме разочаровани и затова ви моля, нека разбием мълчанието помежду си и тръгнем заедно.

Превод за Без Лого: Самуел

4 коментара

  • Калоян Калчевски

    „На света обаче няма нито една религия, която да предлага истинско равенство между мъжете и жените.“

    Изказването не е коректно.
    В излямския закон е така и така е записано.
    В Новия завет не е записано така, а наобратно:
    „28. Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, ни женски; защото вие всички сте едно в Христа Исуса.“
    Нов завет, Посланието на ап. Павел към Галатяни 3 глава.
    В културата на Римската империя, римската матрона не е имала права без своя баща, съпруг или син, който е заемал позицията на патер фамилиас.
    Християнството прави революция в това мислене, което постепенно достига до концепцията за социално, икономическо и политичесчо равенство между половете, расите, нациите, социалните прослойки. Тази идея се развива и в хуманизма.
    Да, има християни, които твърдят разни други неща.
    Разликата, обаче е, че те твърдят други неща, докато написаното в Новия завет е ясно – равенство.
    А в Корана и шериата е ЗАПИСАНО неравенството.
    Така, че да имаме уважение към истината.

    • Теллалов

      сега да търсим ли в новозаветните текстове доказателства за и без това известната патриархална подредба на обществото?
      Изтъкнатото от теб „равенство“ е само пред бог. Йерархията на подчинение точно по патриархален тертип си остава.
      Истината не е такава, каквато ни се приисква да бъде.

      • Калоян Калчевски

        Не бих казал. Трябва да отделяме универсалните принципи от правилата на епохата.
        Няма как да обясниш квантова физика на филистимски овчари. Също така няма как да издигнеш принципа на полово равенство в епоха, в която това дори не може да им хрумне на съвременниците.
        Всички правила на „патриархалност“ са били в унисон с времето, а не поради дадено с висше прозрение. Правилото за забратките е било заради атрибута на гологлавост на проститутките. Правилото да се мълчи в църква е било заради говорилнята, причинена от дамите, получила се именно от правилото на равенство и се е наложило въдворяване на функционален ред, пак в духа на времето.
        Създаването на йерархия става не поради, а въпреки Словото на Христосм което по своята същност е чист анархизъм, тогава когато „църквата“ става институция на държавата. След Константин.
        Християнската философия е двигател на промяна, чрез заложения в нея стремеж към съвършенство и развитие и бунт срещу човешки авторитети, догми и идеогеми.
        Затова най-горената от инквизицията книга е била библията (забранена е била за четене в католическия свят, само папските вули и тезиси са имали значение). Затова след като Лутер започва да използва изобретението на Гутенбер и да печата библията, правейки я достъпна на всеки, започва реформацията и се преминава от феодални към буржоални отношение, както преди това става с преминаването от робовладелски към феодални. И точно по същия начин, същия Нов завет може да бъде двигател на промяната към следващ обществен строй, който ще замени капитализма.
        Темата е дълга.

        • Теллалов

          „Няма как да обясниш квантова физика на филистимски овчари“
          – Всъщност, има как – чрез аналогии и метафори (както днес в научнопопулярната литература). Въпросът е, че античните овчари нямат практически допир с квантовите ефекти. Биха го разбрали, но понеже е откъснато от живота им, не биха проявили интерес.

          „Също така няма как да издигнеш принципа на полово равенство в епоха, в която това дори не може да им хрумне на съвременниците“
          – и това не е съвсем така, защото съществуват свидетелства за племена по онова време, в които практическо равенство на половете е съществувало, но са ги смятали за „варвари“, понеже не били във филма на загриженост за собствеността, съответно и наследяването й, заради което се е държало на „женската чест“ (да се знае от чий баща са децата).
          Не си спомням кои са тези племена, но мога да попитам професионален археолог, от когото съм чувал това.

          „Всички правила на „патриархалност“ са били в унисон с времето, а не поради дадено с висше прозрение“
          – Естествено, че не е ПРОЗРЕНИЕ, а обикновени отношения на собственост.

          „Правилото за забратките е било заради атрибута на гологлавост на проститутките“
          – Сериозно? Петлярка ми се в паметта картинка на изрисувана елинска ваза, на която се твърди, че са изобразени хетери. За разлика от останалите жени, тъкмо те носят забрадки.
          Забрадката е средство за намаляване привлекателността на жената, нищо друго. Да се вижда минимум отонова, което би предизвикало еротична реакция.

          „Правилото да се мълчи в църква е било заради говорилнята, причинена от дамите“
          – олеле… още в епоси като Илиада и Одисея се срещат подигравателни подхвърляния, че мъжете са по-големи бъбривци от жените.
          А и днес е така.

          „Създаването на йерархия става не поради, а въпреки Словото на Христосм което по своята същност е чист анархизъм, тогава когато „църквата“ става институция на държавата. След Константин.“
          – възможно. Само че ние НЕ ЗНАЕМ какво е било нередактираното слово на Христос.
          Църкавата става иституция с йерархия далеч преди одържавяването й, благодарение на ченгето Савел.

          „Християнската философия е двигател на промяна, чрез заложения в нея стремеж към съвършенство и развитие и бунт срещу човешки авторитети, догми и идеогеми.“
          – прекрасно звучи, но има дребна подробност: не е вярно. БОРБАТА на разума срещу религиозните догми, в европейския случай това са християнските (свети павловските по-точно) – това е двигателят на промяната. Винаги и навсякъде.
          В никоя религия няма заложен стремеж към съвършенство, защото ПО ДЕФОЛТ господ е създал всичко съвършено, подобряването на божието творение е ЕРЕС.

          „Затова най-горената от инквизицията книга е била библията (забранена е била за четене в католическия свят, само папските вули и тезиси са имали значение)“
          – свободни съчинения. Имало е неприемане на преводи на библията на „простонароден език“, само толкова. Грамотността е била лукс, еле пък изучаване на латинския, отвратително сложен език. И където „просторечието“ е започвало да се отклонява от латинския (вкл неговия опростен вариант), естествено, библията е ставала разбираема само за свещениците, а те не са имали интерес да учат селяните – селянинът трябва да бачка, за да ги храни, а как ще бачка, докато учи?

          „Затова след като Лутер започва да използва изобретението на Гутенбер и да печата библията, правейки я достъпна на всеки, започва реформацията и се преминава от феодални към буржоални отношение, както преди това става с преминаването от робовладелски към феодални.“
          – Трогателно обяснение как Реформацията породила капитализма, а не обратното…

          „И точно по същия начин, същия Нов завет може да бъде двигател на промяната към следващ обществен строй, който ще замени капитализма.“
          – Никое писание, което поставя господари на небето и неоспорими авторитети в неясното минало, чиито СЛОВА да се тълкуват, но небива да се отричат, не може да бъде двигател за пътуване по пътя към свободата.
          Човек ако иска може да има религиозни илюзии буквално за лично ползване, но станат ли те обществена идеология, имаме проблем.
          Особено с новия завет и съборните послания на апостолите, пронизани от подчинение на господари, небесни и земни.

          „Темата е дълга.“
          – може да е безкрайна, ако стъпи върху схоластичната подмяна на идеологията на свободата с религиозна догматика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *