Проблемът с матурите

печат

За съжаление липсата на каквато и да е загриженост за българското образование от страна на държавата е факт. Само хора, които наистина обичат работата си като учители (за съжаление те са на изчезване), са някак загрижени за бъдещето на младото поколение на България. Правителството хич не го интересува и пример за това са срамните 4,2% в бюджета за образование. А може би целта е образованието да се унищожи, да останат в България прости хора, чиято единствена роля е да бъдат лесно манипулирани и използвани за благото на някой друг.

На дневен ред излезе въпросът за матурите на учениците, завършващи 12 клас. В цялата тази каша и упадък на образованието това е поредното „отбиване на номера”. Хората, които крепят образованието на крака, са все по-малко мотивирани да вършат работата си. Заплатите са ниски, учители напускат работните си места. Мисля, че в тази обстановка цялата пародия с матурите ще се окаже отново един целенасочен провал. А има какво да се направи, освен неефективни нововъведения – да се наблегне на истинските проблеми: осигуряване на достойно заплащане, което да поддържа и добрата мотивация за работа на учителите, и да привлича нови хора към учителската професия.

Аз мисля, че матури трябва да присъстват и в нашата „образователна система” и за това има достатъчно силни аргументи.

Няма добри и лоши училища. Има училища, в които мнозинството от децата се опитват да научат нещо, има и такива, в които учителите се молят някой най-после да седне и да научи нещо. Oттук идва и разликата в оценяването. В училищата с по-малка мотивация, за да се задържи намаляващият брой ученици, се наблюдава симулиране на дейност. Например не се пишат много отсъствия (защото, ако започнат да се пишат, ще трябва някой да изхвърчи, следователно бюджетът на училището намалява, а оттам и достатъчно унизителните запалти), оценките се завишават безпричинно, за да има все пак някакво свидетелство, че в това училище се извършва успешно обучение, както и още куп други такива абсурди. В училищата с по-голяма мотивация на учениците (така наречените „елитни” училища) работата, която един „мотивиран” ученик трябва да свърши, за да получи дадена оценка, сравнена с работата на „немотивирания”, е многократно по-голяма. Получава се несправедливо приравняване на оценения труд, от което разбира се страдат „по-мотивираните”.

Ясно е, че има неравенство, има несъответствие и следователно има нужда от някакво справедливо, еднакво за всички и стандартизирано средство за оценяване. Тук се намесват матурите. Това е един изпит, чиято цел е да оцени справедливо труда на всеки ученик, независимо от това в кое училище е учил. По мое мнение матури трябва да има по всеки общообразователен предмет, за да бъде оценяването още по-точно и по-справедливо.

Протестите против матурите обаче също са аргументирани, защото матурите не идват от небето. Тях трябва да ги измислят същите тези хора, които доказаха вече неведнъж безхаберието си за нашето образование и то не само с наглото пренебрежение към проблемите на учителите и недостига на средства за елементарни учебни дейности, а и с несъобразените „професорски” учебници и помагала. Страхът е съвсем аргументиран, а опасноста – съвсем реална.

Зомбайо, ученик пред матура

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *