Протести на АРС за спасяването на БДЖ

печат

След успеха с отмяната на министерската заповед за спирането на 138 влака, Автономен работнически синдикат – Варна, София и Бургас, заедно с активисти от Пазарджик, излязоха в последния ден на януари на координиран национален протест в подкрепа на работниците от БДЖ, против плановете за приватизация, концесии и ремунисипализация (общинско финансиране) на държавните железници.
Три съботи подред, на 17, 24 и 31 януари, секцията на АРС във Варна излезе на протести на варненската гара, заявявайки исканията и позициите си, като след протестите бяха организирани дискусионни общи събрания с участието на граждани и работници. На 31 януари, софийската секция на синдиката също излезе на протест на Централна гара в София, активистка на АРС в Бургас раздаде листовки на гарата на граждани и любопитни репортери, призивът на АРС беше подкрепен и от активисти на „Бъди Промяната – Пазарджик“.
Исканията на Автономния работнически синдикат бяха ясни:

  • Мораториум (забрана) за всякакъв вид концесии и приватизации на БДЖ
  • Обединение на звената в БДЖ, с цел намаляване на административните разходи
  • Всяка промяна в целостта и собствеността на което и да е държавно предприятие да се подлага на референдум
  • Ревизия на дейността на ръководството и администрацията на БДЖ от независими експерти с участието на граждански и работнически организации

Към работниците и пътниците се обръщаме с призив за обединение с цел:

  • Предотвратяване на приватизацията на БДЖ
  • Реално участие на работниците и пътниците в обсъжданията относно бъдещето на БДЖ
  • Изработване на стратегия за преструктуриране на управлението на БДЖ с цел включването на работниците и пътниците във вземането на решения.
  • Взаимопомощ
  • Борбата срещу планираното погубване на народната железница продължава! Подкрепете ни!

Активистите от Пазарджик разпространиха следната листовка:
„Бъди Промяната – Пазарджик ви призовава да се включите в борбата за спасяването на БДЖ.
Какво се случва? Държавата орязва бюджета за БДЖ с 40 милиона лева. Спират се влакове. Нарушават се ключови транспортни връзки. Работници остават без транспорт до работното си място. Ученици, студенти и пенсионери губят правото си на евтин транспорт. Хиляди служители излизат на улицата да протестират. След протестите държавата се прави, че работи за спасяването на железниците. Имало кражби и трябвало да се спрат.
Отдавна е ясно, че от БДЖ се краде в големи мащаби. Въпросът е, че кражби в такъв размер не биха могли да продължават с години, ако върху тях не е опънат чадър на най-високо равнище. Въпросът „кой“ в контекста на БДЖ получава няколко отговора, вероятно едновременно верни: синдикати, партийни черни каси, потенциални приватизатори, генерално безхаберие. Важно е не само да настояваме да се спрат кражбите, но и да погледнем към бъдещето. Да предотвратим на всяка цена приватизацията на БДЖ и да помислим за стопанисването на народната железница и условията на работа в нея. Функцията на БДЖ е социална, но тя изобщо не е такава от много време. Други интереси обслужват това дружество, да ги наречем най-общо политически. Всяко държавно предприятие е така. Факт е, че европейските държави сериозно подпомагат железниците си, като според изследване на Европейската комисия общата сума на субсидиите по Закона за предоставяне на обществени услуги в ЕС възлиза на 18 млрд. евро годишно. Все пак България заема първо място в ЕС по дял в цената на билета, плащан от бюджета – почти 80% (във Франция и Германия порядъкът е около 60%). Само че другите европейски страни организират дейността на публичните железници така, че те предлагат по-качествена услуга и поне на книга излизат на печалба. В момента всички ние отстояваме правата на пенсионери, ученици, социално-слаби, инвалиди и работници – на всички нас! Без нашето присъствие тук днес, държавата, заедно с управата на БДЖ и кой знае коя чужда корпорация безпроблемно ще присвоят народните железници. Железници строени, поддържани и помогнали на поколения българи да се придвижват из родината си.
Ако ви е мило за правата ви, включете се в борбата да спасим БДЖ! БДЖ е на народа, не на Октопода!“
Не си правим никакви илюзии, че битката е спечелена. Напротив, след като бяха принудени да отстъпят за спирането на влаковете, Министерство на транспорта и управата на БДЖ веднага контраатакуваха, заявявайки намерение да приватизират БДЖ-Товарни превози и да дадат на концесия на частници някои от най-натоварените линии, например Перник-София.
Битката ще бъде дълга и трудна. Твърдо и безкомпромисно можем да заявим:

  • ние сме против спирането на влакове
  • ние сме против съкращаването на работници
  • ние сме против приватизацията

и ще отстояваме тези си позиции така, както е и мотото на нашата организация: без компромиси! •

АРС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *