Речник на подменените понятия

печат
(тема с продължение)

Авторитет, авторитаризъм – АВТОРИТЕТ би трябвало да се разбира като човек или мнение, което буди доверие и на което се осланяме, когато нямаме собствено становище по даден въпрос. За съжаление, на практика авторитетът е самообявена истина от последна инстанция, на която е забранено да се възразява, в която е престъпно да се съмнява и абсолютно недопустимо да не ѝ се подчинява.
Оттук и названието на практиката в политиката – АВТОРИТАРИЗЪМ.

Демокрация – буквално – „власт на народа“. На названието си отговаря само ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ, която в нормален вид не съществува никъде като управленска практика. ПРЕДСТАВИТЕЛНАТА демокрация, която уж функционира у нас и в „нормалните държави“ реално е прикрита олигархия, власт на малцинството. Формално това малцинство представлява „народни избраници“, но механизмите на съвременните ИЗБОРИ са така конструирани, че избраните „представители на народа“ са функционери на една или друга партия. Именно по тази причина Кронщатското въстание от март 1921 г. е издигнало лозунга „Власт на Съветите, не на партиите“.

Дясно, Ляво, Център – условни до безсмислие понятия. Клишето е: десните дават повече свобода на частната инициатива, пестят средства, държат на „традиционните ценности“; левите пък са за повече държавна регулация, харчат спестеното, демонстрират екстравагантни вкусове. От анархична гледна точка критерият за „лявост“ е верността към буквалното прилагане на принципа „Свобода (всекиму), Равенство (за всички), Братство (без изключения)“. Според този критерий нито една политическа идея, както и организация, изповядваща тази идея, която включва в общественото устройство държавността и която преиначава, прави компромиси с лозунга „Свобода, Равенство, Братство“, не може да се смята за лява, като дори не става за „център“, ако защитава интересите на едрата собственост.

Еволюция – смятана за процес, алтернативен на РЕВОЛЮЦИЯТА. Биологичната еволюция, в която организмите се развиват за все по-успешно възпроизводство в променливите условия на околната среда, е практически сляпа. Наричаното „еволюционно“ обществено развитие обаче позволява на привилегированите групировки по-лесно да влияят върху параметрите на това развитие.
Промените са еволюционни, ако се проточват по-дълго от живота на едно поколение.

Избори – организирана измама, чрез която ПРЕДСТАВИТЕЛНАТА ДЕМОКРАЦИЯ създава илюзията, че наистина е демокрация, а не авторитарен строй.

Конкуренция – смятана за единствен фактор на еволюцията, за гаранция за качество и здравословно съществуване на обществото. В действителност взаимопомощта е поне равен по сила еволюционен фактор на конкуренцията; гаранция за качество не може да бъде съперничество с цел пласмент на определена стока или услуга, качеството се гарантира от добросъвестно, като за самия себе си, задоволяване на заявени потребности; конкуренцията разрушава „здравословните“ явления в обществото, защото поощрява следването на максимата „победителите не ги съдят“.

Анархизмът е против конкуренция (съперничество) за средства за съществуване, но е за конкуренция на идеи – така че най-добрата, най-убедителната и най-перспективната да бъде споделяна, без да пречи на малцинството да осъществява своите идеи.

Лумпен – изпаднал от своята социална класа индивид или човек, който обективно принадлежи към една класа, но има манталитета на друга. Тоест, разминаване между фактическа и въображаема принадлежност.
В днешните условия лумпенизацията засяга почти цялото общество. Негативната характеристика на лумпена е в липсата му на нагласа за класова солидарност.

Милиция – така в държавата на БКП наричаха полицията. Така противниците на режима на БКП наричат „калпавата“ полиция.
Реално, милиция е латинско название на народно опълчение. Именно от милиция има нужда обществото, за да се защитава, да опазва реда и чрез споделяне на специфични задължения да възпитава у себе си повече уважение към усилията и труда на околните.

Морал – свод предписания и забрани, инструкции как да се живее, без човек да пита съвестта си, без сам да преценява кое е добро и кое е зло. Моралните норми са консервативни и трудно понасят промени и редакции. Моралът силно е свързан с религиозните догми.

На морала анархистите противопоставят нравствеността с нейния критерий за СПРАВЕДЛИВОСТ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *