Сит на гладния не вярва

печат
или защо открадналият кокошка винаги е „мръсен крадец“, а обралият милиони става „уважаван господин“

Докога ще се хващаме на играта с “изкупителните жертви“ и ще чакаме своя ред да понесем нечия чужда “вина“? Днес “те“, утре може да сме “ние“. Защо умни млади хора вярват в колективната вина на цели народи или социални групи?

Ако някога “престъплението“ на евреите (първите жертви по списък от времето на нацисткия геноцид) е било най-вече, че, получавайки граждански права, успешно се еманципират от затворените общности, включват се в обществата и се справят, това на циганите в момента е обратното. “Престъплението“ е бедност, скрита зад “престъплението“ различност. Докато се приковава погледът на “тълпата“ в различието, не се отчита приликата и е по-трудно за отделния гражданин, притежаващ и колективно мислене, да се асоциира с другия.

Отнесени към днешна дата, думите “за грешките си християнинът плаща сам, а за грешките на един евреин плащат всички евреи“ на убитото от нацистите момиченце Ане Франк са актуални.

Ще се отърве ли „бялата“ богата „Европа“ и нейният елит от натрапчивата си, но подсигурена от реален капитал и защитена от въоръжени до зъби армии, идея за превъзходство, рефлектираща върху по-слабите при всеки неуспех или несигурност за властта?!

Ако съдим по политиката на Саркози и последователите му във Франция и извън нея – не.

Ако съдим по предразсъдъците на българи и цигани едни към други също ще е трудно. Приликата между тукашната ситуация и тази във Франция обаче е привидна. Причината е, че ние не сме част от “белия свят“. Принципът е прост: колкото по-дебел е портфейлът ти, толкова по-бял ставаш. На мястото на депортираните днес мургави български граждани утре ще са белите такива: неравностойни по платежоспособност на европейските си “съграждани“. Следва да си зададем въпроса “престъпление ли е бедността?!“ Ако отговорът е “да“, то в България генерално вече сме “криминален“ контингент, макар с по-“леко“ “провинение“ от други. Първо се почва с “тежките“ “престъпници“, по ред исторически и социални наслагвания на проблеми, те са роми, следват останалите. И това е така, дори да не ви се вярва, дори да не се промени нищо от утре, то е точно така.

Нацизмът е направен така, че да “пасва“ на всеки при икономическа и социална криза.

Къде са в България сегашните свободни граждани, подобни на онези някога, които в апогея на Хитлер и войната, се противопоставят на депортирането на евреите?! Няма ги. Че как? Хуманитарното понятие “обща култура“ направо изчезва, нивото на образование спада, а нищетата расте. Фактори, които не стимулират човещината.

Същото е при циганите, нашите още по-окаяни братя. Гонени отвсякъде роби и скитници, мнозинството от циганите бяха “довършени“ от процесите в т. нар. “социализъм“ и “прехода“ към “демокрация“. Масово те стигнаха до абсолютния праг на бедността (ходят голи и боси, ядат боклуци, живеят с болести и умират млади, колко стари цигани сте виждали?!) Да, според клишето мнозина раждат “по 10 деца“. Е, така е било и в Средновековието, инстинкт за оцеляване – току виж едно се справи.

Етнизирайки проблема, обществото ни бяга от факта, че днес, до нас, съществува крайна мизерия. Наблягайки на различността като проблем за решаване, бягаме от същинската проблематика. Различното е точно това, че едни тънат в отвратителен лукс, а други нямат къде да се изкъпят. Не знам кой е по-грозен – въшливият клошар или изтупаната мацка в джипа до него?!

Лошите ефекти от нищетата върху личните качества, поведение и морал при ромите, както и при нас белите българи, са много. Докато спрягаме “циганите“ като “проблем“ номер едно, малко по малко етническите българи се доближават до социалния статус на изпадналите роми. Обедняват, изпростяват, трупат агресия, пари за образование няма. Мирогледът и стремежите се свеждат до егоистичен минимум или показна пищност: да имаш сателитна чиния, нищо, че живееш в съборетина. Да караш скъпа кола, докато едва смогваш със сметките за парното.

Изключително странна става и логиката, по която се градират проблемите. Как може някой да смята, че личната му мизерия идва от по-бедните от него?

Просто ми се струва, че за хората, които обичат да казват, че „плащат тока на циганите“ или, че „те“ живеели „на техен“ гръб, ромите са най-малкият проблем.

Ако искат да се справят с неудачите си май е разумно да се насочат другаде. Например към тези, довели и ромите до това състояние – властимащите и погрешните им политики.

Дали осъзнаването, че проблемът не са ТЕ, а многото степени на неравенство, ще накара мнозина да се замислят колко по-зле са много от циганите от самите тях, а не, че „ТЕ живеят на техен гръб“?! Защо въобще има хора, които живеят толкова окаяно? И дали социалните паразити не са едни значително по-чистички и уредени хора?!

При такъв социален проблем омразата намира благоприятна почва. Отдавна между българи и цигани има взаимно недоверие и дистанция. Задръжките са неприятни, но поносими, щом са в “обичайните“ норми. Тук е моментът да си дадем сметка, че целенасоченото реабилитиране на дискриминационни политики не е предразсъдък. Омразата като идеология не е “задръжка“. Неонацистките призиви и шествия не са “дистанция“.

Помнете, че нацизмът, дискриминацията, расизмът са ненаситна “ламя“, хранеща се с живи хора и вие сте следващите. Допускането на един прецедент е опасно. Мислехме, че светът каза “Никога вече“ след Холокоста, но явно паметта е по-кратка, когато мизерията настъпва. Създадените предпоставки за отпадане на слабите от системата и криминализирането на бедността се прикриват, а ако се генерализира още веднъж като се етнизира проблемът, отбягването на неудобния въпрос е затвърдено. Реалността е, че отпадат цели групи като по-слаби. Българите потенциално сме една от тези групи.

Завиден начин на “борба с бедността“ практикуват европейски политици. Напомня на опит за концентриране на бедните в “зони“.

Какво ли мисли “белият човек от Запада“ за тукашните междуетнически дрязги, превърнали се във взаимна омраза – “нека си се избият там“?!

Цялата тази “идея“ вчера беше формулирана буквално: “По време на участието си в българската телевизия бТВ посланикът [на Франция] добави, че, който иска да се установи за повече от три месеца в разнообразната по население европейска държава, трябва да има средства за съществуване и ако ги няма, той би следвало да напусне страната. Това според него се отнася както за българите във Франция, така и за французите в България“.

Никой не може да бъде сигурен дали утрешният ден няма да го направи „циганин“. Застраховани народи няма, а неонацизмът, национализмът, всичко, разделящо хората, доказват, че са удобен начин за изпълнение на плана. Виждаме как законите важат само за силните – тези с парите. И ако това, подплатено с илюзията, че утре ще заживеем “като бели хора“ и ще бъдем милионери, не е заробване, то кое е?!

bulgaria.indymedia.org

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *