Срещу съкращенията в БДЖ

Протест на Автономен работнически синдикат

На 17.01.2015 г. след едноседмична подготовка стартира серията от протести, организирани от Автономен работнически синдикат. Първият протест беше организиран от АРС Варна и се проведе на ЖП гарата в морската столица. Присъединиха се около 50 граждани, активисти и работници загрижени за съдбата на държавната железница.

Голяма част от работниците от БДЖ не можаха да излязат на протест – от една страна, заради заплахата от дисциплинарно уволнение и декларациите, които са били принудени да подпишат от управата, а от друга страна, заради увъртанията на министерството на транспорта, което ден преди националния протест обяви, че спира съкращенията. Въпреки тези спънки ние от АРС считаме протестната акция за повече от успешна. Наш приоритет беше провеждането на общо събрание след протеста, на което заедно да обсъдим проблемите в БДЖ и стратегии за тяхното разрешаване в полза на работниците и пътниците. В събранието се включиха синдикалистите от АРС, активисти от Варна, железничари, пенсионери и други граждани, милеещи за съдбата на БДЖ.

Дискусиите засегнаха следните изключително интересни теми:

– Какво пречи на работниците да протестират? (По информация на работници от БДЖ, много от тях са подписали „договор за лоялност“, който им забранява да правят изявления в медиите. Говори се, че се страхуват да излязат на протест, за да не бъдат дисциплинарно уволнени. АРС проверява данните и ще се опита да се сдобие с копие от този договор, който да разпространи в интернет пространството.)

– Нуждата от истински синдикати, които да работят в интерес на работниците, а не – както е в момента – в интерес на работодателите и държавните бюрократи.

– Разискван беше проблемът с разделянето на БДЖ на звена с цел прокарването на схеми за източване на средства, наред с набъбналата, скъпо струваща администрация, обслужваща различните отдели. Всички бяха единодушни че БДЖ трябва да бъде едно цяло и НКЖИ, ПП и ТП да се обединят отново.

– Даваха се идеи за преструктурирането на БДЖ с участието на работници и пътници.

– На дискусията присъстваха и бивши активисти от синдиката на учителите, които споделиха своя опит в борбите за равноправие на работниците и негодуванието си срещу казионните синдикати, чиято управа в крайна сметка е провалила всички шансове за постигане на трайни резултати в работническите борби.

Тези дискусии съвпаднаха с целите и причините за протеста, формулирани от синдиката преди събранието и след отмяната на спирането на влаковете:

– Взаимопомощ и комуникация между работниците и гражданите

– Да се предотврати спирането на влакове и съкращенията на работници

На общото събрание след протеста бяха потвърдени и нашите дългосрочни цели относно БДЖ:

– Да се предотврати приватизацията

– Ръководството на БДЖ да се избира на преки вътрешно-съсловни избори

– Пряко участие на работниците и пътниците в изготвянето на обща стратегия за развитие на БДЖ

– Преструктуриране на БДЖ с участието на работниците във вземането на решения и в управлението

Активистите от АРС и работниците от БДЖ са изправени пред много препятствия и трудности, но най-сложната маневра – поставянето на начало на този процес – е вече реалност.

Първото гласувано решение на общото събрание след протеста беше следващата събота отново да се излезе на гарата. Това показва, че има воля за борба и за работа в посока намиране на обща стратегия за промяна на неизгодното положение, в което се намират работниците и пътниците, зависещи от БДЖ.

Организационните срещи на АРС Варна се провеждат всеки вторник и четвъртък от 18:00. Протестните действия и общите събрания са всяка събота от 14:00 на гара „Варна“ (входа до паркинга). АРС работи усилено с хора от други градове, като координацията се извършва във Facebook: работна група „Спасете БДЖ“. •

АРС

print

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *