Удръжки с любезното съдействие на синдиката

Този смущаващ сигнал получихме от служители на общинското дружество „Столичен електротранспорт“, където се оказва, че удръжките от работната заплата са редовна началническа практика, подкрепена от синдикатите КНСБ и Подкрепа. Пари се удържат по две схеми: първата, чрез прилагането на санкции и глоби по т. нар. „Вътрешни правила на дружеството“ и втората, чрез принудителна такса за присъединяване към колективен трудов договор.

Проблеми със синдикатите                                                                                                                                                            

Практиката в дружеството показва, че синдикатите работят активно в полза на началството и в ущърб на трудещите се, които освен това са и техни членове.

На първо място, колективният трудов договор (КТД) е единственият начин за влизане в трудово-правни отношения с дружеството „Столичен електротранспорт“. Присъединяването към КТД обаче се облага с такса от страна на синдикатите: или ставаш член и плащаш членски внос, или ти се удържат на два пъти по 50 лева годишна такса КТД, ако не членуваш. Друг вариант няма. Логиката на изнудването е, че служителите и работниците в Електротранспорта ползват привилегии уж „извоювани“ за тях от синдикатите и по логиката на псевдосиндикализма трябва да си платят за това. Като пример се изтъкват даваните допълнително пари за храна, постигнати чрез колективното договаряне. Залъгването с обяда обаче не успява да прикрие яката спойка между синдикалните лидери и ръководството на дружеството. При изготвянето на КТД, синдикалните лидери съвместно с началниците са легитимирали вътрешния правилник на дружеството, като са го подписали и са го включили в КТД. Залагането на несъгласувани с работниците вътрешни правила в КТД дава ход на произволното глобяване и санкциониране на служителите, а месечните наказателни протоколи за удръжки от заплатите носят подписите и на синдикалните лидери.

Глоби и санкции

Удръжките се основават на вътрешните правила за труд и работна заплата. Според правилата провинилият се работник следва да подпише, че приема наказанието, но в действителност парите се взимат от заплатите без писменото съгласие на провинилите се ватмани. Всеки месец се издава фиш с наказания без право на отказ от съгласие да се признаят от страна на служителя конкретните провинения и наложените за тях санкции и глоби. Съгласен или не, работникът е задължен да подпише. Сред методите за събиране на подписи се включва и причакването на ватмани по спирките…

Голям цирк се разиграл в дружеството непосредствено преди 1 май, когато работниците са били зарадвани с бонуси за празниците. Преди няколко седмици обаче дружеството е било принудено да възстанови на работниците част от сумите по неправомерно наложени санкции. Е, сега, с първомайските „бонуси“, старите глоби били удържани отново…

В какво се изразяват най-често провиненията на ватманите?

Глоби се налагат в повечето случаи за „нередовен курс“, т. е. за закъснения. В натоварения столичен трафик, закъсненията по курса са ежедневие, които е извън контрола на ватманите. Закъснява се, когато сигналът на светофарите на кръстовища изисква няколко трамвая да минат един след друг, а пък разписанието им изисква да минат едновременно, за да спазят интервалите между спирките по съответния си курс. Друг пример за принудително закъснение е засичането на два трамвая едновременно на спирка според разписанията им, което е неизпълнимо заради законовото изискване за дистанция от 50 метра между превозните средства. Движение на коли по линията и пешеходци, които отнемат предимство на релсови превозни средства, са други обичайни и обективни обстоятелства.

С други думи, неуредици в планирането на разписанията, съчетани с неуредиците в градското планиране са истинската причина за нередовното изпълнение на курсовете. Въпреки явната липса на вина у ватманите, именно тях санкционират за тези закъснения. Освен това, като време, всяко закъснение по курса се компенсира от водача за сметка на почивките, независимо по чия вина е закъснението. Случаите на аварии, ПТП и други особени обстоятелства не правят изключение при отнемането на почивките и налагането на глоби. При ПТП също се налагат глоби, а разноските за актове, дела, пререгистрация и др. остават за сметка на водача. Ако има увредено превозно средство, дружеството прибира парите от застраховката, но удържа глоби и от водача. Тук също синдикатите си затварят очите и не предоставят юридическа подкрепа – дори ако обстоятелствата, довели до нарушенията, са извън контрола на водачите. На водачите не се налагат глоби единствено при едновременно закъснение на поне 10 трамвая в едно депо, но и в този случай загубеното време по курса е за тяхна сметка.

Санкции за подадени сигнали към ИТ

Случва се ватманите да сигнализират Инспекцията по труда (ИТ) за тези злоупотреби. За съжаление, този подход като цяло създава проблеми на ватманите без положителен краен резултат. Типично за ИТ е да издаде предписания на работодателя след получаването на сигнал, но тези бележки биват игнорирани от дружеството. Служителите, подали сигнал (след като неизбежно станат известни, понякога отново със съдействието на синдикатите), биват подлагани на тормоз и санкционирани. Пример за тормоз е въртенето на смените, което разстройва биологичния часовник на ватманите. Обичайно е ватманите да работят винаги в една от трите смени и семейните им отговорности също са обвързани с така фиксирания график. Като започнат да им въртят смените, им създават здравословни и семейни проблеми.

Автономният работнически синдикат изразява своята солидарност и застава зад ватманите в „Столичен електротранспорт“.

Винаги на страната на работниците!

Без компромиси! •

АРС

30.04.2014 г.

print

Остави коментар

  • Според Кодекса на труда никой работодател няма право да налага глоби в пари на работниците и служителите си. Видовете наказания, регламентирани от закона са други, не са финансови. Няма ефективно законодателство срещу работодателски произвол в това отношение. И докато това е така, ще има пострадали хора, чиито заплати са буквално незаконно ограбвани. Проблемът е масов. Трябват спешни промени в НК и подобни практики на работодатели следва да се криминализират и за тях да се лежи в затвора като за всяка друга кражба. Поне аз така мисля, че е редно да бъде, за да спре незаконното ограбване на обикновените хора.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *