Защо Ботев е на нашите знамена

печат
fab1-botev_fmt2

Често ни питат защо смятаме Христо Ботев за безвластник и именно като такъв го издигаме до нашето знаме. Не искаме ли и ние като болшевиките да го узурпираме и да си правим пропаганда с него? А когато обясняваме, че макар да не се е обявил за анархист, Христо Ботев е изповядвал идеи и виждания за обществото, които се покриват с нашите, всички наши опоненти протестират и твърдят, че идеите на Ботев били общонационални и че той бил на всички. Нямаме нищо против това и ние не отнемаме Ботев на никой, който го носи в сърцето си и мислите си.

Безвластническата мисъл на Ботев е изразена недвусмислено в публицистиката, в поезията, в кореспонденцията му. Те са публикувани многократно и са добре познати. Правителствата са „извор на страданията на народите“, „затвор и съзаклятие срещу свободата на човечеството“. Изводът на Ботев за йерархичната структура на управление е категоричен – „Законът е напечатан за робовете“. Той покровителства „онзи клас паразити, който може да прекарва своя празен и вредителен живот“, „станал душа и тяло с тираните“.

Насилието – „Основата на всяко едно правителство са кражбата, лъжата и насилието“.

Отношението към парламентаризма също е безкомпромисно. Депутатите са „сган избрана, рояк скотове и сюртуци, в реси и слепци с очи“.

На патриотарите и националистите Ботев е посветил цяло стихотворение – „Патриот“: „Патриот е, душа дава за наука за свобода, но не свойта душа, братя, а душата на народа“.

Капиталът за Ботев е зло, несъвместимо с човешкия морал. „Богат е – казва – па го не пита колко души изгорил живи, сиромаси колко той е ограбил и пред олтара Бога измамил“.

Ботев изобличава експлоататорските класи като цяло: „тез, що залъкът наеден грабят с благороден начин, грабят от народа гладен, граби подъл чорбаджия, за злато търговец жаден и поп с божа литургия“.

На всички тези обществени злини Христо Ботев противопоставя нашите представи за едно ново общество. Това са принципите на свободата и федерализма. „Само разумният и братски съюз между народите е в състояние да унищожи теглилата, сиромашията и паразитите на човешкия род и само този съюз е в състояние да въдвори истинска свобода, братство, равенство и щастие на земното кълбо. Дордето народите бъдат разделени помежду си с машинациите на своите всевъзможни империи, конституции и републики, и дордето те, из сляпо низкопоклонничество към божиите помазаници гледат един на други като на врагове, дотогава не ще има щастие на земята, не ще има бял ден за човека“. Ботев вярва „в единната обща сила на человеческий род“, в „единний комунистический ред на обществото, спасител на всички народи от вековни теглила и мъки чрез братски труд, свободи и равенство“, „и в единното и неделимо отечество на всички хора и обща собственост върху всички имоти“. (Тук само за невежите трябва да поясним, че ботевият комунизъм е вдъхновен от Парижката комуна и няма нищо общо с марксовия и болшевишки комунизъм, който днес размахват като плашило с най-различни цели).

Измежду средствата за осъществяването на своя обществен идеал Христо Ботев избира самоинициативата и пряката борба, въстанието и революцията. „Ако би попитали гладните мене, то моята рецепта е въстание против днешния обществен строй“.

Към многобройните примери се добавя и личният избор на Ботев. Нека всички, които имат Ботев за свой символ и се гордеят с него, да сложат подписа си под написаното от него, така, както можем да направим ние. Тогава Ботев ще бъде наистина и тяхно знаме.

ФАБ

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *