Гражданското общество е измама
„Гражданското общество е общност на враждуващи помежду си хора, които, за да спрат тази вражда, го преобразуват в държава.“
Томас Хобс
Простичко казано – гражданското общество се разглежда и като един колективен полицейски доносник. Всеки следи ближния, всеки бди над правото и морала.
Признавам, преди време, като се опитвах да говоря на разбираем за несведущите в анархизма слушатели език, казвах, че „анархията е такова състояние на гражданското общество, при което то не се нуждае от държавна власт“. Съжалявам, сгреших. По простата причина, че съдържанието на понятието „гражданско общество“ прави твърдението ми противоречиво, а значи и невярно. Аз смятах, че е справедлива, поне във втората си част, мисълта на американския просветител Т. Пейн: „Гражданското общество е благо, а държавата — неизбежно зло. Колкото по-развито e гражданското общество – толкова по-малко нужда от държавна регулация.“
Комай на практика обаче истината се съдържа в разсъжденията на двама английски философи от ХІХ век:
„Гражданското общество е общност на враждуващи помежду си хора, които, за да спрат тази вражда, го преобразуват в държава.“ (Томас Хобс)
„Гражданско общество е политическо общество, тоест обществена сфера, в която държавата има определени интереси.“ (Джон Лок)
Затова днес гражданското общество се разбира като преди всичко сюрия разнообразни „неправителствени организации“ (след които и работодателски, корпоративни, религиозни), чието предназначение е буквално да участва в диалога с държавата, да бъде коректив на властта, като спазва рамките на „морала“ и „правото“ (законите).
Нищо повече.
Всеки, който е имал „диалог с държавата“ – в полицейски участък, в приемна на бюрократична институция, в съдебна зала с претенции срещу държавна фирма или орган, – много добре знае как протича този „диалог“. Или се подчиняваш на полицая, бюрократа, съдията, независимо дали ти харесва, независимо дали нарежданията им дори не миришат на справедливост и човещина,… или срамежливо им буташ плик с пари, за да проявят разбиране към твоя случай. Така де, без смазката на корупцията, държавната машина смила всекиго на кайма. За непривилегированите рушветът е начин да се отърват от често непредизвикани неприятности (или направо да съхранят живота си, ако са попаднали в болница). За овластените да вземат решения пък е добавка към заплатата. Какъв диалог „в рамките на закона и морала“ предлага тук гражданското общество? Моралът при капитализма е един – печели и изпреварвай конкурентите, продавай и купувай каквото ти падне. Законът само формализира този морал, като добавя: плащай си данъците.
Ето сега въпросното гражданско общество в лицето на природозащитни групички роптае срещу разрешеното от правителството застрояване на природни паркове със съоръжения с туристическо предназначение. Роптае и се обръща към държавните съдилища – сакън да не нарушат законите, които поначало са против тях, против околната среда, но за благото на бизнеса. Същите роптаещи се застъпват за прилежно плащане на данъци. И на държавата това ѝ е достатъчно. Нека си викат, нека си подават жалби, нека ако искат и улични блокади да спретнат. С парите от данъците на сега протестиращите държавата ще мотивира полицейските палки да „респектират“ по-буйните и по-гласовитите. Законът обаче не позволява на гражданите по същия начин да „респектират“ някой самозабравил се политик, който с един подпис е отнел безплатните лекарства от онкоболните например. С парите от данъците на протестиращите държавата ще финансира съдебната система, която ще се произнесе в полза на бизнеса, иначе бюджетните приходи ще намалеят и съдиите ще останат гладни. На гражданите обаче не им е позволено сами да решават кой е прав и кой крив, независимо че виждат нещата с очите си и ги усещат по гърбовете си и в стомасите си.
Концепцията за „гражданско общество“ с нищо не се различава от ролята на казионните синдикати. Тоест, да бъдат буфери между народа и властта, да ги залъгват с надежди, че има оправия „в рамките на закона“… и срещу съответната цена. Също както легалните синдикални лидери, на всеки „съвестен гражданин“ се вменява в задължение да следи за нарушения на закона, колкото и глупав и несправедлив да е този закон, но не сам да вземе мерки, а да се обади „където трябва“, на „компетентните органи“. Простичко казано – гражданското общество се разглежда и като един колективен полицейски доносник. Всеки следи ближния, всеки бди над правото и морала. Къде обаче остават самоинициативата, солидарността, самоуправлението? Подменени са с вярност към закона, но гражданското общество не пише законите, то може само да отправя пожелания към законотворците без гаранции, че ще ги послушат.
Германия е страна, минаваща за образец на гражданско общество. Типична проява на „гражданска съвест“ там е да наклепаш комшията, че е оставил автомобила си една минута повече от позволеното под знака за забрана на паркиране. В духа на пазарната икономика доносникът получава част от глобата на нарушителя (също като контрольорите в градския транспорт) – възнаграждение за правилната му гражданска позиция. Съвест със заплащане.
Веднъж приказвах с човек, който усетил спазми в стомаха, докато шофирал из Мюнхен. Спрял пред заведение, изскочил и се втурнал към тоалетната. Устискал да се задържи за половин минута и да обясни на персонала какъв е проблемът. Почти викал и клиентите го чули, някои се захилили. След двайсет минути видял, че колата му е вдигната от паяк. Келнерите и клиентите пък се препирали кой има правото да получи процента от глобата. Човекът ми каза, че никога няма да забрави най-скъпия дрисък в живота си – малко над 1000 евро. Друг път, зарече се той, ако съм отново в Германия, ще избера евтиното и ще си сера направо в гащите.
Помислете дали ни е необходимо точно такова „гражданско“ общество. •
Васил Арапов
С радост започнах да чета и с разочарование напуснах последното изречение на текста.
Критика на гржданското общество не може да се прави, давайки за пример две крайно НЕ-граждански общества, като БГ и Бавария (защото Мюнхен НЕ Е Германия!)
Бавария е управлявана от много години от CSU- крайно консервативна партия на десни индустриалци (тафтология) и елитни селяни. Избрана от мнозинството партия!
Гражданското общество, както го разбирам аз, изключва държавата, като фактор. В едно Гр.Общ. няма доносници, защото няма на кого да донасят.
Има ли примери за гражданско общество днес и какво въобще е това животно?
От там трябва да започнем.
Моля някой, който знае, да се намеси. Карл Попър, може би?
то ти хубаво го разбираш като изключване на държавата, ама навред мнението е, че гражданското общество ПАРТНИРА на държавата, за да има „социален мир“.
Такива са тълкуванията в цяла Европа (и винаги се подчертават законите, които гражданското общество следва да уважава, хмък).
впрочем, доста подобни истории (за хилядокинтовия дрисък) съм чувал и от други части на Германия – Берлин, Франкфурт, Ерфурт. Просто мюнхенската случка съм я запомнил с повече подробности.
Ако говорим за Берлин: това ,дето гражданите си разделят глобата с държавата е абсолютна измислица! Няма такъв филм.
В Мюнхен може – на тех акъл им не пречи…
В Берлин зависи от квартала, но доносници има рядко. За щастие Берлин е облагороден от емигранти от цял свят и това го прави либерален.
Не защитавам немското „гражданско общество“ -сакън!- , но се дразня, когато се генерализира и преувеличава!
Всички сме хора и „ушета“ има на всякъде.
Вярно е, че случаи на колективна и спонтанна солидарност с жертви на държавен терор, каквито съм наблюдавал в Барселона, са за Германия немислими.
Айде, ще разкажа случката накратко: На метростанцията Placa Catalunya в Барселона контрольори бяха хванали един африканец без билет и искаха да го глобяват.
Той нямаше документи. Понеже не разбира езика, тъпунгерите решиха да го побутнат и дърпат към една будка (security), на което той, разбира се, се възпротиви и се вдигна олелия. Само за няколко секунди се насъбра огромна тълпа около групичката мъже.
Някои от тълпата попитаха какво става и като разбраха, вдигнаха ОГРОМЕН скандал на контрольорите. Взеха да си вадят паспортите и личните карти и да им ги хвърлят в лицето!Нещата стигнаха до там, че контролетите -наредени в редица до една стена- гледаха виновно в мраморния под, докато насъбралите се хора им четяха лекция по човешки права. А жертвата се изниза на някъде…
Интересното бе, че не се повдигна темата за цвета на кожата на жертвата. Критиката бе в посока, че по принцип НИКОЙ не бива да бъде бутан и влачен. Като тук се намеси и „аргумента“ типичен за едно „гражданско“ общество. Аргумент, на който и ти се спираш: „Вие да не сте ПОЛИЦИЯ, та ще дърпате така човека?!“ …
Е, такова нещо(с цялото си противоречие) в Германия няма да ти се случи.
Със СИГУРНОСТ няма да ти се случи.
Униформата страхува „гражданите“ в Германия. Това е факт.
Но и в моята случка личи оня неприятен момент на съглашателство на гражданското общество с държавата.
Ако полицаи дърпаха човека, едва ли би се стигнало до такъв скандал. Макар че, (ето го изкючението) през май 2014 имаше невероятни „безредици“, където точно гражданята в Барселона се хвърлиха да защищават една окупирана къща -социален център Can Vies- и то до такава степен, че кмета на района даде назад и Can Vies оцеля.
http://en.wikipedia.org/wiki/Can_Vies
Само когато гражданското общество постави гражданите преди държавата, когато се опълчи на силовите структури на държавната власт в защита на Гражданския Интерес, само тогава това общество заслужава уважение и може да е пример за подражание.
Can Vies Viu !
ами на мен са ми разправяли, че ако забележиш нарушение и го докладваш, то можеш да претендираш за възнаграждение за „гражданската си позиция“. Провери го в немските закони.
Това, че в Берлин явно много рядко се постъпва така, говори само добре за берлинчани.
не съм изненадан от барселонската случка. Там онзи дух на анархичната солидарност не е унищожен докрай. Въпреки че, по впечатления на жена ми, е „заземен“ до аналога на фланелките с Че Гевара – носят символ (както у нас БАРЕКОВ носи лика на Ботев!!!), без никакъв стремеж да му подражават (ако не на оригиналната му идеология, то поне на представите си за нея).
впрочем, каталунците биха били по-настървени ако в случката биха се намесили полицаи. Даже от хора, далечни на анархизма, в Барселона може да се чуе репликата, че всички ченгета са „скапани франкисти“ (и добавят „синове на хиляда курви!“ – впечатляваща испанска псувня!).
та тъкмо това все по-пропагандирано съдържание на понятието „гражданско общество“ като „партньор на държавата в името на социалния мир“ ме настройва негативно.
И понеже това понятие още от самото си начало е осмисляно като съглашателство с властта, няма мегдан да го „изчистваме“ от извращения, както е с термина „комунизъм“, съществувал дълго преди болшевиките да го превърнат в синоним на абсолютната гадост.