Някои проблеми при съвременните анархисти

Преведохме този коментар на анонимен потребител в онлайн форум, като публикуващите сметнахме, че сравнително точно изброява някои от недостатъците на анархисткото движение днес. Източник

Някои от проблемите на съвременните анархисти са следните:

  • Те подкрепят националноосвободителните движения и/или някои държави.
  • Избират „по-малкото зло” сред капиталистическите реакционни позиции.
  • Не се интересуват от материалния или класовия анализ, а само от политиката на идентичността (културен анализ на различни лични признаци).
  • Занимават се с опазване на културата (прикрит консерватизъм) за сметка на общественото развитие.
  • Приемат или симпатизират на най-реакционните идеологии (например примитивизма), като ги представят като легитимни форми на анархизма.
  • Не виждат проблем в участието в пазарната икономика (наемане на работна ръка, реализиране на печалби, управление на бизнес и т.н.) и отричат необходимостта от планова икономика.
  • Не виждат противоречията между философския идеализъм и науката или умишлено ги игнорират и избягват да критикуват определени религии (като исляма), като същевременно създават противоречиви модернизации.
  • Не прилагат и не познават иманентната критика.
  • Не виждат проблем в участието в народни фронтове, изградени върху междукласови съюзи в борбата срещу „по-голямото зло“, като фашизма/„антифашизма“, в защита на либералната буржоазна демокрация, която го е породила.
  • Игнорират противоречията между различните позиции и/или се поддават на фалшивата и саморазрушителна противоречива идея за „обединение на левите“ (съюзи с марксисти, ленинисти, сталинисти, маоисти, троцкисти и лявото крило на капитала).
  • Автономисти са, а не интернационалисти, и не признават необходимостта от световна революция, а вместо това се фокусират върху регионализма, заради което биват смазвани или окупирани.
  • Склонни са към самоубийство, вярвайки в авантюризма или подкрепяйки го и насърчавайки безсмислени и безполезни жертви.
  • Не виждат проблемите на активизма, особено противоречието в това да отхвърляш държавата, докато протестираш за реформи за „по-добри условия” (по-мека буржоазна власт, за да се умилостивят работниците: държавният социализъм е бил набор от социални програми, приложени в Германската империя, които са инициирани от Ото фон Бисмарк през 1883 г. като коригиращи мерки за умилостивяване на работническата класа и отнемане на подкрепата за социализма [sic]).
  • Отричат, противопоставят се на или очернят анархисткия комунизъм.
  • Отхвърлят материализма и възхваляват утопизма, тъй като тяхната представа за анархизъм е чисто естетическа.
  • Нямат фундаментални познания и анализ на капиталистическия начин на производство.
  • Отхвърлят нуждата от единство и програма и/или са просто участници в субкултура с фалшиво самовнушение, че мислят антисистемно.
  • Сляпо почитат провалилите се исторически проекти, вместо да се учат от техните грешки.
print

6 коментара

  • Georgi georgiev

    ТЕ МОЖЕ ДА СА СЪВРЕМЕННИ, НО НЕ СА АНАРХИСТИ. АКО ВСЕ ОЩЕ ИМА АНАРХИСТИ, ТЕ ТРЯБВА НАЙ-НАПРЕД ДА СИ РАЗЧИСТЯТ СМЕТКИТЕ СЪС „СЪВРЕМЕННИТЕ“! – Георги Константинов

  • Nihilismo o muerte

    Все още е много трудно да има консенсус между анархистите защото когато се артикулира едно нещо , представите за него варират в широк спектър. Ето да вземем религията , под религия някои разбират фиксирана система от вярвания , други могат да сметнат че православието също е религия , а то може да се разглежда и като учение за живот , което впрочем е много близко до анархизма , както Христос има много анархистки виждания и ако се следва православието в дълбочина получаваш анархизъм , защото всички закони , държави и фиксирани начини на общуване и взаимодействие се неглижират в името на любовта към човека и Бога. Даже сред православните християни се намират едни от най-възприемчивите антикапиталисти. Ако пък се реши от група хора че ще се следва една анархистична доктрина , пак в голяма степен се изменя на анархизма , например въстаническия анархизъм , еми ти може да живееш в пълно неподчинение на властта , ама това не изглежда да вдъхновява други също да го правят , тъй като колкото и робски да е консумеризма ,той дава един „комфорт на безчувственост“ и рутина която роба да следва и чрез която вършейки неща по навик не си забелязва положението и се примирява с него. Та за разбиране на анархизма в основи и изчистване на неразбирателствата и противоречията е важно да се създаде анархистична общност в България , а анархистите до ден днешен го играят шушу-мушу и са в някаква остатъчна , но доловима параноя че някои е доносник или пък ще бъдат тормозени от други затова че са анархисти. Не трябва и да се смята че анархизма е открил живата вода , да той е най-разумния начин на живот в социален план и има дълга и добра традиция на критика към властта , но няма реално духовно облагодетелстване над човека , а само го изправя пред несправедливостта и нечовечността на властта която го заобикаля. Или по просто го изправя на нож срещу света , което прави средата враждебна , а живота труден. Нищо чудно че колкото и умни и разумни да са някой анархистичните теории и предложенията за промяна да изглеждат много ползотворни , малцина са тези които изявяват желание да ги осъществяват.

    • Моите наблюдения върху провославието са много далеч от „много близко до анархизма“. Къде го намери това безвластническо православие?

  • Nihilismo o muerte

    Ако следваш в дълбочина православната вяра стигаш до отъждествяване с всички и презрение над всякакви норми и закони , например както става при Свети Йоан Златоуст.Това се среща и при Толстой. Ако православния идеал се изпълни ти препознаваш Бог във всекиго и нямаш никаква нужда от сметки и пазарлъци , а се отнасяш с него по човешки и желаеш неговото добро(сиреч анархизъм). Това че днешния клир се сближава все повече с държавата е нещо за което ми се струва ще си платят в бъдеще , властта даром никой нищичко не дава…

    • Аз бих се съгласил, но… Тогава каква е разликата между православната и (примерно) протестантската вяра? Формално православието се отличава с цезаропапизъм, иконопочитание и други практики, които… не са особено анархистки. Т.е. кое прави точно православието близко до анархизма, в сравнение с останалите форми на християнството? Определено православните църкви… не са примери за подражание.

  • Nihilismo o muerte

    Вярата прави православието близко до анархизма , православната вяра е вяра на любовта , метафизиката на християнството е метафизика е на любовта , западното християнство католицизъм ,протестанство всъщност са виновни за създаването на капитализма в днешния му вид там материалното и властта се ценят много. Но ако проследиш историята на католицизма ,католицизма директно развива капиталистическите практики чрез папи ордени и т.н. Сегашния папа също каза че вярата и учението на Христос се запазила в православието , а там изфирясала , както и каза че дявола вече е в църквата.
    Днес анархистите , ако да има такива щото всички бачкат за капитализма учат из университетите му и т.н . Трябва да търсят допирните точки с други близки учения които имат желание да трансформират обществата обаче без да отстъпват от разумните виждания и принципи на анархизма. Ако академичните люде и капиталите на които угаждат бъдат оставени да се произнасят за бъдещето на човечеството напредък няма да има.

Вашият отговор на Златко Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *