Пьотър Кропоткин. Война или мир?

Реч на Кропоткин, изнесена на международната демонстрация за мир на 26 юли, която предшества конгреса на Втория интернационал в Лондон през 1896 г. Източник

Следващата неделя работниците от всички страни ще направят важна демонстрация за мир. Но кои са тези, които искат война? Чии бойни викове отекват всеки ден в ушите ни? Кои ще се откроят с отсъствието си на международната мирна среща на работниците? Управляващите класи!

Винаги те са били тези, които са причинявали всички предишни войни, и така е и до днес. В миналото кралете са воювали, за да напълнят хазните си, да разпределят нови провинции сред „военните си другари“ и да дадат „занимание“ на бандата от разбойници, пияници и хазартни играчи, от които се е състояла тяхната свита. Магьосниците, вещиците и първосвещениците, които се престрували, че са в пряк контакт със свръхестествени сили, почват да обещават подкрепата на боговете във войната, веднага щом са видели, че войната ще увеличи властта им над хората или богатството им. Феодалите – играейки ролята на по-малки царе – правят войната своя професия, за да могат да получават винаги нови роби или крепостни селяни и да поробват по-добре онези, които вече притежават. И така и продължават – чрез Тройният съюз от онези времена – да разграбват и палят, да убиват и ограбват селяните и занаятчиите във и извън границите на собствените си страни.

Селяните и занаятчиите, от друга страна, винаги са правели всичко по силите си, за да се измъкнат от военните задължения и да останат у дома, докато им се е заповядвало да се присъединят към въоръжените банди. Те проклинат войната, когато тя е успешна за владетелите им, но и я проклинат, когато е неуспешна и довежда врага в нивите и домовете им. Те създават огромни тайни съюзи, за да се съпротивляват на войната и да я предотвратят, и веднага щом са почувствали, че са достатъчно силни, селяните обсаждат гнездата на войната – замъците – и ги разрушават, когато могат; докато занаятчиите издигат стени около градовете си и забраняват достъпа до тях на въоръжени мъже – разбойници, феодали или крале. Те се присъединяват към огромни съзаклятия за поддържане на „Божия мир“, а по-късно, в началото на Реформацията, започват широко разпространени религиозни движения, които се противопоставят на войната. И когато тези движения биват разгромени и селяните избити, оцелелите създават в Моравия и другаде свои общности, към които се присъединяват десетки хиляди селяни и занаятчии, полагайки клетва никога да не вадят меча; и те процъфтяват в тези общности, докато къщите им не биват ограбени и разрушени от тройния съюз на краля, църквата и феодалите.

Войната винаги е идвала отгоре – от онези, които не са живели от труда на ръцете си, а от кръвта и потта на работниците. И така е до днес, с единствената разлика, че кралете вече са загубили своето значение, а истинските организатори на войните са господарите на земята, на фабриките, на мините и на стоковата борса.

Бяха ли народите на Япония и Китай тези, които наскоро започнаха тази ужасна война? (Първата китайско-японска война — бел.прев.) Бяха ли кралете? Не, бяха капиталистите! Две години преди избухването на войната в Германия беше публикуван сериозен труд относно развиващите се индустрии в Япония, в който се стигаше до заключението, че внезапният растеж на системата на едрите фабрики в Япония много скоро ще доведе до война. „Тъй като японският народ е твърде беден, за да си купи продуктите, произвеждани от големите фабрики, Япония трябва да води война за пазари срещу най-близките си съседи.“ Такова беше заключението на автора.

И войната започна. Япония се беше превърнала в индустриална страна; тя беше станала и модерна държава – тоест, перфектна организация за извличане на пари от народа – и войната беше неизбежна. Европейските капиталисти свободно отпускаха заеми; бронираните кораби и тоновете оръдия бяха с радост доставяни от големите военни заводи на тази страна – които лицемерно се описват от благочестивите им собственици като „цехове за гарантиране на мира“ – и хиляди японци и китайци бяха избивани за обогатяването на японските, и особено на европейските капиталисти; докато журналистите в Европа печелеха пари, разказвайки с удоволствие как транспортни кораби с хиляди мъже на борда бяха потънали на дъното на океана от торпеда, как мъже и жени бяха избивани, как хиляди ранени бяха изваждани на брега и т.н.

Не беше ли същото и с френско-германската война? Сега е модерно да се хвърля вината за тази война върху Наполеон III. Но кой беше този, който направи този авантюрист толкова могъщ? От кого се състоеше тълпата в неговия вавилонски дворец? Средната класа, на която той беше обещал свобода на забогатяване и твърда ръка срещу социалистическите работници. Средната класа както в Германия, така и във Франция отдавна подготвяше тази война. Тяхната литература беше пълна с подбуди към омраза между двете нации. Най-добрите романисти на времето имаха своя дял в това злодеяние. Кой щеше да властва над пазарите – Франция или Германия? Кой щеше да има правото да изцежда индустриално изостаналите страни? Това беше същността на ужасната война, която отне милиони животи и чиято черна сянка все още витае над европейската цивилизация.

Това беше тогава. Но сега, не е ли същото отново? Колко вестника от средната класа може да прочете работникът, без да намери в тях същите подбуди към национална омраза и война, независимо на какъв език е написан вестникът?

В тази страна напоследък част от управляващите класи направиха всичко възможно, за да събудят жаждата за война. В илюстрованите вестници бяха подробно описани въображаеми войни, завършващи с превземането на Ротердам от англичаните и триумфа на Англия над света.

В печатните издания бронирани кораби бяха потапяни, гъсто населени градове бяха бомбардирани, война се водеше между балони във въздуха, между миньори под земята и между лодки под водата – не за да се опишат ужасите на войната, а за да се заблудят мирните служители и работници, които не знаят нищо за войната, и да се накарат да повярват в величието и великолепието ѝ, да се породи емоционална омраза, да се възбуди шовинистичният дух. Легендата за Наполеон беше възродена, кървавите битки от миналото бяха разказани отново и украсени, поклонението пред „националните герои“ – включително Стенли Роудс – беше превърнато в мода, а богати доброволци похарчиха хиляди паундове, за да поставят на сцена „патриотични драми“, които, трябва да се признае, въпреки всичко се провалиха.

Не беше ли и нахлуването в Претория (Южна Африка — бел.прев) и предложеното превземане на столицата част от обширен план, целящ да съживи военния дух в тази страна и да я подготви за създаването на империя, която щеше да се простира от Кейптаун до Индия и в която копаенето на злато, ловуването в Матабеле и опожаряването на Египет щяха да предложат „нови проблеми” за „бедните богаташи”, които толкова шумно се оплакват от тежките времена.

Най-лошото е, че цялата преса се подчинява на същото влияние. В една колона намираме оплаквания за войнствения дух на човека или жестокостта на дамите, които носят пера от чапла на шапките си (sic); а в следващата колона четем: „Нашата артилерия свърши чудесна работа“, „бунтовниците бяха покосени от нашите изстрели“ и така нататък. Бунтовници! Тези невъоръжени, нещастни мъже, чиито „добитък и жени“ са отнети от окупаторите, чиито жени и деца не са щадени, и за които един млад английски спортист пише: „Много е забавно да стреляш по негрите и да ги гледаш как падат като кегли!“

И това, което се прави в тази страна, се прави по целия свят – в пресата, в училище, в речите и в частните разговори, от всички онези, които са решили да печелят пари от потта на масите и кръвта на военните конфликти.

Работниците са длъжни да се противопоставят на тази военна кампания с обединени действия. Те трябва да осъдят категорично тази зловредна пропаганда, която подготвя проливането на кръв в близко бъдеще; те трябва да ѝ сложат край.

Те трябва да издигнат мощния си глас и да заявят категорично, че няма да позволят на меркантилния писател да разпространява жестокост сред нашите деца и да ги приучва да презират човешкия живот, да не му придават никаква стойност и да вярват, че в интерес на държавата или на отделни класи човешките животи могат да бъдат унищожавани без ограничение. Уроците по жестокост и презрение към човешкия живот, с които е пропита съвременната литература на средната класа, вече дават своите плодове и, ако продължат, заплашват да върнат следващото поколение с век назад, като заличат от нашата цивилизация хуманитарния прогрес, който бе постигнат напоследък.

Може да е в интерес на френските капиталисти да завладеят провинциите по река Рейн, а на германските капиталисти – да анексират Бургундия или балтийските провинции. Може да е изгодно за руските и британските производители да разделят Армения или да воюват с труповете на арменците; а за международната банкова олигархия може да е много изгодно да съсипе народите с военни подготовки и да ги вкара в безкрайни войни.

Но работниците нямат нищо да спечелят от войните и не могат да очакват нищо друго от тях, освен че на висшите класи ще бъде предоставена още по-голяма възможност да живеят от плодовете на труда на пролетариата и че международната солидарност, която сега започва да се установява сред работниците от всички страни, отново ще бъде унищожена, както беше унищожена за дълги години от войната през 1870 г.

print

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *