АРС срещу увеличаването на билетите

печат

В петък, 13 декември, петдесетина души се събраха пред софийска община, за да се обявят срещу увеличаването на цената на обществения градски транспорт в София. Събранието беше организирано от софийската секция на Автономния работнически синдикат. Ето какво се казва в позицията им, разпространена до медиите:

Автономният работнически синдикат категорично се противопоставя на публично заявеното и разпространено от медиите намерение на Столична община да увеличи цената на билета за градски транспорт в София с най-малко 10%.

Въпросното увеличение е планирано да бъде гласувано от Столичен общински съвет след Нова година и въведено от пролетта на 2014 г.

Причините за увеличението на цената бяха представени пред журналистите лично от кмета на София г-жа Фандъкова, която изтъкна доводи като: „пет години не се е вдигала цената“ (що за аргумент е това?), имало инфлация (много неща има в България, но в последните години инфлацията е доста ниска), „цените на горивата“ (интересно с какво гориво се движат тролейбусите, трамваите и мотрисите в метрото?) и пр. несъстоятелни аргументи, „подадени“ и от общинските „специалисти“ на тема транспорт.

Интересно откъде г-жа Фандъкова намери смелост да защитава публично подобно предложение, след като само преди няколко месеца уволни цялото ръководство на Центъра за градска мобилност заради мащабна злоупотреба, а скоро след това самата г-жа Фандъкова, кмет на София, заяви пред медиите, че вдига ръце от общинската, подчертаваме, фирма ЦГМ ЕАД, защото не може да се ориентира във финансовите им отчети и не може да разбере, къде „потъват“ приходите от паркирането в Синята и Зелена зони…

Заседанието на Транспортната комисия към СОС на което беше гласувано предложението за увеличаване на цената на билетите, роди друг „бисер“, който би бил забавен, ако не беше скандален – плащан с парите на данъкоплатците експерт, някой си Ковачев, заявява, че цената на градския транспорт в София е най-евтината в целия ЕС. Същият продължава със сравнение между цената на билета в София и Виена (2 евро), забравяйки, разбира се, да сравни заплатите, които получават софиянци, с тези на виенчани (по официални и завишени според нас, данни, средната работна заплата в България през 2013 г., е 820 лева, в Австрия е 1900 евро). Простата сметка показва, че за гражданите на Виена градският транспорт е 2,5 пъти по-евтин от този за софиянците, а разликата в качеството на услугата изобщо не си заслужава да коментираме…

Увеличаването на цената на билетите (еднократните билети си остават най-масово използвани) е директен удар върху работещите и техните доходи, защото именно за тях общественият транспорт е основно средство за придвижване (до и след работа) в града – доходи, черно на бяло, най-ниски в ЕС.

Явно в Столична община и ЦГМ са решили, че могат от гърба на трудещите се хора да смъкнат нови десетки милиони годишно, с които да покриват натрупани стари дългове на иначе печелившото дружество ЦГМ ЕАД. Всичко това придружено със заплахи за увеличен или постоянен контрол, увеличаване на санкции пр.

Тоест, ние сме свидетели на открита и целенасочена класова борба отгоре-надолу, гарнирана със заплахи за институционално насилие, която обаче, този път, ще срещне равно по сила и обратно по посока противодействие.

Най-скандалното в цялата работа е, че не става въпрос само за едни пари, преследват се по-далечни цели, ето какви неща обсъждат в СОС:

Крайно време е да се пресече възприемането на градския транспорт като социална услуга. Гражданите трябва да започнат да си правят сметката кога ще пътуват.

Преведено от чиновнически език на човешки, това означава следното: всички ние, гражданите на София, сме феодална собственост на Топлофикация, ЧЕЗ, Софийска вода и други капиталистически монополи, които ни лъжат и произволничат, както си искат, без никакви последствия – напротив, ако закъснеем със сметките, ни пращат съдии изпълнители и мутренски фирми да ни бият и вземат и това, което нямаме… Сега искат да „пресекат“ и самата идея за градския транспорт като обществена услуга, правейки я скъпа и недостъпна за тези, които нямат пари и които ще бъдат сваляни от автобусите и санкционирани от копоите на ЦГМ…

Това ли искаме да се случи? Това ли ще представлява нашият град? Докога ще бъдем „крепостни“ на политико-икономическо-криминална шайка?

Обръщаме се и към работниците и низовите администратори в транспортните фирми на София (изключваме контрольорите – те са лумпени и класови изменници): приятели, бъдете солидарни с пътниците в обществените транспортни средства и не се поддавайте на манипулациите на шефовете ви.

Автономният работнически синдикат заявява, че ако увеличението на цената на билетите стане факт, ще реагира с всички форми на протест, включително гражданско неподчинение. Ако се наложи, нашата организация ще вземе мерки, за да защити пътниците в обществения транспорт от насилие, произвол и унижения, честа практика на контрольорите на търговското дружество ЦГМ.

Обществените услуги – ток, вода, парно, транспорт – трябва да бъдат изтръгнати от ръцете на капиталистическите печалбари и мошениците и върнати в ръцете на истинския собственик – обществото. Тази битка ще бъде част от голямата борба за утрешния ден, за цялостната социално-икономическа и политическа трансформация на обществото, която неизбежно предстои.

Това е просто борба за достоен живот. За нас и тези, които идват след нас. •

Автономен работнически синдикат

Секция „София“

13.12.2013 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *