Информатизация и девалвация на мненията

Информатизация (от английски: Informatization) – политиката и процесите по управление на устройството и развитието на телекомуникационната инфраструктура. Процесът на информатизация е следствие от развитието на информационните технологии и трансформацията на технологичния, продуктово ориентиран начин на производство в постиндустриалното общество.
Терминът намира широко разпространение в Русия и Китай.
Информатизацията е не толкова технологичен, колкото социален и дори културологичен процес, свързан с промените в начина на живот на хората.
Според руската версия на Гугъл: Такива процеси изискват сериозни усилия не само от страна на властите, но и от цялото съобщество, ползващо информационно-комуникационните технологии и то в редица направления като премахване на компютърната неграмотност, формиране на култура на използване на новите технологии и други. (б. прев.)


В годините на стремителна информатизация словото, в това число и печатното, се обезценява неимоверно. Словото се превръща в празнодумство – слепени фрази, твърдения, мнения, заявления; многократното набъбване на броя на медиите безгранично раздува информационното пространство. В Новото време, предшествало индустриалната епоха (и тук вече не става дума за Средновековието), публично изказаното слово, а още повече – напечатаното, е имало тежест. За него е трябвало да се носи отговорност. Дори съхраняването на забранени книги е можело да доведе до смъртна присъда, а забранени са били почти всички, дръзнали да критикуват обществения строй и религията. Притежаването на знания и владеенето на словото са били оръжие и привилегия на малцина.
С появата на средствата за масово осведомяване се променя и ситуацията със свободата на словото. Нараства броят на хората, които безнаказано се изказват публично, увеличава се количеството на разрешени за обсъждане теми. Медиите имат все по-широк обхват, а с появата на интернет информатизацията на обществото става лавинообразна. Интернет – достъпен и сравнително евтин – дава възможност на мнозина жители на планетата да се изказват свободно и по всякакви въпроси, а също и да намират всевъзможна информация, включително такава, за която преди 200 години безцеремонно биха им отрязали главите.
Свободната информация е безусловен плюс за прогреса и развитието на обществото. В същото време тя има редица странични ефекти.
В условията на изобилие от информация, често с доста ниско качество и далеч от фактологията, неизбежно протича и обратният процес – обезценяване на словото, което е озвучено или написано в публичното пространство, и задълбочаване на кризата на доверие към всичко, което се съобщава в медиите и интернет. Болшинството журналисти не се чувстват отговорни за това, което говорят, и доста често от телевизионните екрани се леят глупости. Болшинството блогъри не изпитват и минимално чувство на отговорност за нещата, които пишат в постове и коментари, и не се замислят кое става и кое не става за писане, изказват мнения без анализ и здрав смисъл. Разбира се, 90% от пространството е запълнено от информация с развлекателен характер, която няма никакво отношение към политиката и гражданската активност: кино, спорт, комедии, сериали, еротика, мистика, реклама, шоу…
Словото обаче е обезценено и в сферата на политическата информация и най-вече тук води до повече от негативни последствия. Разногласие от псевдомнения и псевдоценности, с нищо необосновани съждения; ситуации, в които потребители на социалните мрежи, на които липсва базов набор от школски знания, съдят за глобални световни процеси; многобройни поръчкови драсканици – нагла лъжа плюс тенденциозно подбиране на фактите; глупави и кресливи сензации – цялото това немислимо натрупване на информационен боклук има двоен ефект.
Първо, читателят (зрителят) се отучва да възприема знания с аналитичен характер и престава да възприема нещо по-сложно от примитивни образи, вехти псевдофакти и недомислени идеи. Анализът и системният подход му се струват скучни и безинтересни. Никой не чете статии по-дълги от няколко хиляди знака, никой не иска да гледа сюжети без гръмки анонси, дори там да се съдържа съществено важна информация. Опаковката започва да играе много по-ключова роля от съдържанието. Словото се подменя от образа, като при това губи стойността си (за процеса на подмяна на аналитичното рационално мислене с образното, емоционалното – пише в един от трудовете си Алфредо Бонано).
Второ: обедняване на речниковия запас, пошло опростяване на всичко, което може да бъде опростено. Примери за проява са известните „здр“, „лол“, личица, сърчица, емотиконите вместо думи и микрофразите в Туитър. Проблемът не е само в това, че далеч не всички могат да пишат бързо, а че хората просто ги мързи да изразяват и описват мислите и емоциите си, пък и мнозина не умеят да го правят. Опростява се мисленето, опростява се речта и фразата. Емоциите се схематизират и се вкарват в шаблон.
Трето, пъстрата информационна джунгла се превръща в непреодолимо препятствие за тези, които не умеят или не успяват да си проправят път през гъсталака от думи, образи и гледни точки към нещо, което прилича на истина. Трудността при избора на позиция е най-ясно видима в сферата на политиката. По всеки въпрос съществува огромен спектър от мнения, повечето от които са в духа на гореописаните. Авторитетни източници няма, а създаването на привидна „авторитетност“ и „осведоменост“ е по силите на всеки мошеник. Демагогията процъфтява, истината и лъжата се объркват с глупостта и апломба на ограничени и примитивни интернет-трибуни и повърхностни журналисти. В резултат – при огромен брой хора, предимно потребители на интернет, на мястото на политическите възгледи се настанява сухият цинизъм на „Тома неверни“; навикът се присмива на всички и всичко, расте недоверието в прояви на идеализъм и целенасоченост, възпитава се презрение към всякаква форма на социална активност.
Не, това не е протестна позиция със скептицизъм към политиците, това е войнстващо безразличие под маската на „всичко разбирам, ама изобщо не ми пука“.
Не по-малко разпространена е и другата крайност – пълно отсъствие на политически възгледи, следствие от кашата в главите на хората. От такива люде често може да се чуе: „Ама кой знае как е наистина?“, „Вече не вярвам на никой и нищо“ и тям подобни. Такъв е типичният резултат от изобилието на информация за човек, изгубен във взаимоизключващи се твърдения, лъжи и сензации.
Словото девалвира и става все по-сложно да убедиш някого в нещо – не защото е критично настроен, а заради разпространения цинизъм и непукизъм към всичко, което не касае тук и сега.
Думите стават все повече, а достигането им до умовете и сърцата на хората – все по-трудно. Всяка политическа идея често се стапя в развлекателната индустрия и шоубизнеса, конкуриращи се за човешкото внимание, и това особено много се отнася за революционните, освободителни идеи, които винаги са се опирали на висок морал и чувство за етичност.
Трябва ли да се борим с тези явления, да се опитаме да върнем ценността на словото, или трябва да пренастроим идеите си на новата тоналност, като ги изразяваме повече с образи и емоции, отколкото с факти и доводи? Ще бъде ли такава перестройка в крак с времето, или ще бъде крачка към пропастта на деградацията, ведно с безумното потребителско общество. Засега тези въпроси остават за мен отворени. •

Николай Дедок
превод от руски


print

(2) коментара

  • Така е. Но и авторът се завърта в тупика да предлага решение. Повече от ясно е, че не масовката е определяща за значимостта на определени процеси. Приживе Джон Дий в Англия са го знаели малцина, сега дори сънародниците му не го помнят, а е дал толкова много , най-малкото-навигацията по звезди. Негова е идеята за Велика Британия, приносите му в отделни области на познанието спомагат за въздигане на империята.
    Има много поводи за оптимизъм днес. В интернет убогите са явни. Драскащите в градските тоалетни от преди време сега се преселиха по социалните мрежи. Свръхактуален е днес изразът посветен във великото тайнство. Ще дам пример: 60-те в Китай Мао се пъчеше като попарена въшка и плямпаше небивалици за „големия скок“, да, така беше, но в същото време просветлени монаси по Шао лин гледат на дивотиите наоколо си с деловитост и тактичност на професионални психиатри. У нас беше същото, в ЦК и политбюро щъкаха изцъклени субекти с кататонен ступор в зъркелите си, явно им шумоли кръвта в главите от невинно погинали от тяхната ръка. Явлението като типология беше разгледано в треуовете на големия ни психиатър Добран Гарвалов в два тома за психичните епидемии. Издадоха ги посмъртно. Не съм чул тъдявашен и съвременен наш писател да е и чул нещо за тях. Внимателно и учтиво Георги Константинов показа ред несъстоятелности и явната неправдоподобност в писанията на Милен Русков, кой да го чуе, авторът църка в публичното пространсто като скорец, напърчил е нос, нали си е загубил пъпа и поне анатомически равен е на Зевс. Чукам на дърво! Ще завърша с алегория: в златодобива всеки може да ровичка пясъка и лине с кубици кариерни материали в устройствата за промиване на кариерните материали, но в тъмната стаичка за извлек тъкмо на златото е само един и той е най-опитният, тук лаик би се натровил от живака.
    Косвен комплимент: явното непознаване сред масовката ни на Георги Константинов, едно от най-значимите явления в културното ни пространство днес, е явен показател за неграмотността на преобладаващото ниско ниво и също маркер за посветеност и значимост на истинските му ценители, които са малцина, но пък от голямо качество.
    Броди

  • Забравил съм най-важното. При едно реално и справедливо общество /човек дори не може и да си го помисли/ би трябвало да се изплаща в пълна мяра застраховка живот заради цялостни и трайни увреждания от непрестанното зяпане и слушане на масмедиите. Не знам степените на деменция и при кои случаи на дълбоки поражения се признава от телк комисии инвалидност. В разговорната практика отколе битува израз:“Жертви на масовата информация“, имаше и песничка за Галиматий Деменцио, нашенец газетар и по призвание професионален лъжец, дето страда от хронически запек и на ум заеква.
    Като войник на строеви преглед командващ армията се опита да си прави от стари фъшкии дъвка и запревовтаря тъпотията за някакви маршалски пагони в раницата на Бай Чепик/ така викаха на редниците/. Репликирах, че къде по-достойно и храбро е да носи в тефтерче до сърцето си снимки на гаджета, та да има повод да се бие. Тумбестият чорбар с лампази като клоун, вратар или шимпанзе в цирка изпадна в хистеричав припадък и подобно възбуден нерез изгрухтя за някакви си петнадесет дена арест в актива на моята личност. Нямам злоба спрямо този натегач и не ми приляга да се подигравам на увредени, нещо повече-благодарен съм му, доста години после при спомен за него написах моя иновация:
    ДЕЗЕРТЬОРСТВОТО КАТО ВИСША ПРОЯВА НА ПАТРИОТИЗЪМ!!!!
    Умен и кадърен човек трябва да оцелее жив, за да е полезен за развитието на обществото като цяло, а не да се остави в лапите на разни натегачи патриотари, шепа посерковци, надъхани да лочат кръв, да го зянят като добитък за кланица. Бактън!
    Бих пришил поанта в края на тази статия, че обществото все още не знае как да свърне по оста на спиралата за непрестанно развитие във възход, а приема похватите на противната страна, чийто неизменен девиз е: ТЪРСЯТ СЕ БАЛАМИ!
    Мой приятел предложи проект за статуя в цял ръст от ябълков мармелад СИЯЕЩИЯТ БАЛАМА като лично негова реплика на милиционеросоциализма.
    П.П. Дълго преди да стане приятел на цар Борис, Елин Пелин споделя отчасти идеите на социализма и анархизма у нас, дори като ученик издава в Подуяне ръкописен вестник „Тояга“, пълно с хумор и остроти, но с подчертана социална позиция.
    Ще ми се да прочета от мъдър и умел писател нещо стойностно за днешната отчуждена личност, която се изоставя и приема доброволното робство на мълчаливо съгласие с наглата тъпота на дрижираните от съответните служби въздействия за пълното оскотяване на човешката общност. Броди

Вашият отговор на броди Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *