ДРУГ ВЪЗГЛЕД ЗА АНАРХОКОМУНИЗМА, ПРЕДСТАВЕН КАТО ПРОЕКТОПРОГРАМА НА СОЦИАЛНАТА РЕВОЛЮЦИЯ


Същите принципи на самоуправление ще ръководят дейността на всички други производствени или териториални единици във Федерацията на комуните – от предприятията и кварталите до областните или националните производствени и професионални обединения на комуни.
Общите решения или планове ще се съгласуват на конференциите или националните конгреси от делегатите на общите събрания на отделните производствени и териториални единици, изпратени там с императивни мандати, отразяващи волята на мнозинството в общите събрания от цялата страна.
3) Единствена гаранция за нормалното и безпрепятствено функциониране на такава обществена организация, която позволява свободната изява на волята и становището на всеки труженик при решаването на обществените проблеми, е въоръжаването на всички хора на труда и тяхното самоорганизиране в общонародна милиция – неплатена и неподчинена никому, освен на собствената си свободна воля.
4) Всякакви права и свободи, независимо от тяхното формално конституционно прокламиране, са измама при съхранение на монопола на собствеността на едно привилегировано и овластено малцинство върху средствата, с които се реализират тези права и свободи. Затова ние искаме предоставянето на всички средства за разпространение на мисълта и словото (като телевизия, радио, печатници, зали за събрания и т. н.) в ръцете на организираните в комуни въоръжени труженици; пропорционално разпределение на печатните органи и времето в програмите на радиото и телевизията между свободно създадените съюзи и обединения на основа на различни платформи, програми и планове за обществено развитие; безцензурното и неконтролирано устно, печатно и пр. разпространение на техните идеи и позиции.
Ние поддържаме и различните лични или групови инициативи, целящи създаване на всевъзможни средства за информация и свободно разпространение на идеи, мнения и коментари, както това става днес чрез интернет.
Заедно с премахването на държавата, банките, търговията и т. н., ще бъдат премахнати и техните тайни.
5) Нарушението на правата и свободите за малцинството и отнемането на възможността му да се превърне в мнозинство е сигурен признак за липсата на свобода и основание за защитата ѝ, простираща се до въоръжено въстание! Подобно основание са и мерките срещу социално-икономическото равенство за отделни групи в обществото поради образователни, национални, расови, идейни и други причини.
Ние отхвърляме всякакви решения и действия, които водят до възстановяване на държавните институции или капиталистическата експлоатация и ще се борим срещу тях включително и с оръжие, дори ако подобни решения съберат, някога и някъде, едно мнозинство зад себе си. Нашата воля да изкореним властта, експлоатацията и привилегиите е непреклонна и неподлежаща на дискусии и нашата война срещу практикуващите ги и притежателите им – непримирима!
II. Производство и разпределение на обществения доход
6) Ние сме врагове на всяко присвояване и монополизиране на средствата за производство и живот от държавата или от каквито и да било частни лица и групи, защото това е кражба и основа на експлоатацията и социалното неравенство. Затова ние сме за експроприация на държавната или частна собственост върху индустрията, земеделието, услугите, снабдяването и разпределението, както и върху информацията, науката и културата и предоставянето ѝ за разпореждане с нея на обществото.
Какво значи обществена (комунистическа) собственост? Това означава, че тя принадлежи на българската Федерация на комуните. Срещу правото на всеки член на обществото да се ползва наравно с другите от еднакви части от обществената продукция и услуги в най-широкия смисъл, стои неговото задължение да участва в трудовите процеси според възможностите и подготовката си. Няма права без задължения, но ние отхвърляме всякакви задължения без равни права.
7) След експроприацията на държавната и на капиталистическата собственост, организирането на производството и услугите, както и на научната дейност ще бъде поето от производствените и професионалните съюзи на тружениците в различните сектори на икономиката – индустрия, земеделие, услуги или наука. Изпълнението на плановете от отделните производствени единици и служби, както и разпределението на трудовите задачи и на произведените блага за лични и обществени нужди ще се решава и осъществява под контрола на организирания в комуни народ.
8) Самото планиране на общественото производство и услуги, което цели задоволяването на всякакви нужди на всички хора, е въпрос на наука и квалификация, затова изработването на разносрочните планове трябва да бъде дело на специалисти от икономическите и статистически институти. Но с тези планове се решават проблеми, произтичащи от нуждите на обществото и на неговите отделни членове (като ниво на удовлетворяване на потребителските нужди, темпове на развитие за задоволяването им, приоритети, зависещи от нуждите и възможностите в момента, солидарност с по-изостаналите сектори, райони, страни и т. н.)
Затова, одобряването или отхвърлянето на даден вариант на плана и произтичащото от него преразпределение на трудовите ресурси между различните сектори на производството, услугите и науката в отделните области на страната и ангажирането на всички работоспособни членове на обществото в разнообразните трудови дейности, тоест, в крайна сметка – определянето на обема на общественонеобходимия труд и на сферите на неговото приложение с произтичащите от приетите решения скорости на развитие и степен на удовлетворяване на ежедневните нужди, трябва да бъдат приемани от мнозинството членове на обществото. Тази си функция те ще реализират в хода на дискусиите и вземането на решения от общите събрания на комуните. Сумирането и координирането на тези решения и определянето на това кой план следва да бъде приведен в изпълнение от цялата страна или отделни региони ще става на националните конгреси и конференции на Федерацията или отделните нейни съюзи, чиито делегати са снабдени от изпратилите ги комуни с императивни мандати, отразяващи волята на мнозинството. Текущите промени и актуализиране на перспективните планове, в зависимост от настъпилите през този период промени в редовно и открито информираното обществено мнение на тружениците, ще се извършват винаги в същия порядък с помощта на същия механизъм отдолу-нагоре.
За свикването на национален конгрес за преразглеждане на даден перспективен план и внасяне на евентуални изменения са достатъчни постъпилите искания и основания на 1/3 от общите събрания на членуващите във Федерацията комуни.
9) В производствените единици, в научните звена и в общественополезните служби на такава комунистическа икономика ще бъдат включени всички работоспособни членове на обществото. В тях, в зависимост от професионалната им подготовка, ще бъде изпратена цялата днешна армия от властници, пазванти, капиталисти, слуги и паразити. Включването на даден индивид или група в трудовия процес на стопанските единици е от компетенцията на службите по разпределение на трудовите ресурси към комуната и предприятията, които разполагат с цялата необходима за целта информация и са длъжни да я предоставят на новопостъпващите труженици, а изключването им от тях е въпрос, който се решава от съответния трудов колектив.
10) Контролът над изпълнението на поетите трудови задължения от отделните индивиди се изпълнява от колективите, в които те работят, а контролът над производствените единици и техните колективи върху територията на комуната и равномерното и справедливо разпределяне на натовареността им е прерогатив на съответния отдел по организация на труда към комуналния съвет, който се попълва от всички желаещи да участват в извънработно време във функциите на обществения контрол. По подобен начин, въз основа на аналогични принципи, се организира общественият контрол в рамките на цял клон от стопанството или върху всички групи производства, услуги и научна дейност за цялата страна.
11) Текущото организиране на трудовите процеси във всяка отделна единица се предоставя на нейния производствен съвет, чийто членове са изборни и сменяеми от колектива ѝ по всяко време.
С оглед ефикасността в организиране на общата работа, нейното разпределение и регулиране на отношенията между отделните звена в технологичния процес, следва да се избират в производствения съвет специалисти и техници с по-голям опит. Противомярка срещу евентуални началнически рецидиви е постоянната възможност на общото събрание или това на даден цех, отдел, звено и т. н. да ги отзове и смени. От компетентността и волята на общото събрание на колектива са и въпросите за конкретното разпределяне и приложение на онази част от обществените фондове на единицата, която се предоставя за подобряване условията, в които протича трудовият процес, за удовлетворяване на битовите и културни нужди на работното место, разпределянето на работните помещения, организирането на столове, библиотеки, забавления, почивки, ваканции и т. н.
Само с въвличането на всички в обсъждането и решаването на общите проблеми може да се разгърне свободната инициатива и разностранното творчество на тружениците, учейки се от собствения си опит и нужди на самоорганизиране и самоуправление. Днешната апатия и бягство от всякакви обществени участия, задължения и решения е резултат от упражняването на властта, която смазва инициативата на подчинените, лишава ги от всякакво значително участие в решаването на собствените им въпроси и им отрежда ролята на впрегатен добитък. Затова, на днешното командване и началническо надзирателство ние противопоставяме неограничената свобода в разискванията, с равни права при вземане на решения и практикуването на взаимопомощта и взаимния контрол. Собствените интереси и съзнателност на трудовите хора са гаранция за ефикасното и справедливо решаване на текущите проблеми и за изпълнение на задълженията от всеки член на обществото в рамките на колектива, в който той живее и работи.
12) Аналогичните въпроси по организация на производствените процеси в рамките на отделни клонове или на цялата икономика на страната, са дело на съответните национални конференции и конгреси на производствените съюзи) федерации/конфедерации.
(следва)
Г. Константинов