Не само сектите промиват мозъци

печат
Частните фирми, отдавна загърбили всякакви морални и етични принципи в името на печалбарството, са следващите душевни изнасилвачи на психиката на нищо неподозиращия работник.

След като обсъдихме накратко религиозните и психологическите манипулатори идва ред и на следващия жонгльор на сцената на човешките взаимоотношения. Частните фирми, отдавна загърбили всякакви морални и етични принципи в името на печалбарството, са следващите душевни изнасилвачи на психиката на нищо неподозиращия работник.

Нима е тайна, че психолози се наемат от частни фирми за „бизнес“ консултации? Нима някой си въобразява, че темата на тези консултации е психичното здраве на началника, а не именно „предразполагането“ на работника към „солидарност“ с фирмата и отдаването на, едва ли не, живота в името на тази толкова съвършена институция?

Солидарността между хората е една от най-великите хуманни ценности. Но солидарност, изразена в това „аз днеска му помагам, че да ми служи той утре с удоволствие“, е далеч от чистата взаимопомощ, основана на съпричастността към човека. Всъщност такава „солидарност“ получаваме и от държавата като институция, но това е отделна голяма тема, широко застъпена в множество други материали в нашия вестник.

Доста от високопоставените лица във фирмите не усвояват правилно маската на заинтересованост и загриженост и се получава един страхотен фалш, на който работниците се хилят тайно зад гърба на проваления манипулатор. Други обаче с течение на годините добре се специализират в тази дисциплина и реално не е много лесно да се разграничи докъде се простира човешкото отношение и къде започва маскарадът. Така нареченият „тийм билдинг“ (англ. изграждане на екип – б. ред.) е един опит за социализиране на група от хора около подменени, изкуствени взаимни интереси и ценности. Такова насилствено социализиране не решава паричните проблеми на работниците, но може да реши някои такива на техните началници. Неслучайно самите мероприятия се заплащат от съответната фирма. Тя прави малка „инвестиция“, като ви плаща да отидете някъде, за да се поопознаете с колегите си, че да е по-сговорна дружината, като си (а всъщност ѝ) върши работата. Колко от вас са приемали с радост тези мероприятия и колко са отивали по задължение?

Подходите на частните фирми са толкова много, че в главата ми непрестанно изникват примери, но ще нахвърлям само някои.

Редица по-големи вериги за продажба на мобилни телефони например провеждат така наречените обучения. Целта далеч не е само в това да ви разправят празни приказки за продажби и маркетинг. Събирането на целия екип на отдалечено място и последвалото след отегчителните лекции масово изпонапиване е най-желаната полза от тези срещи. Насилственото опознаване и социализиране на екипа е налице (отново за сметка на фирмата).

Скоро разбрах и за едно радио, където всеки ден екипът се събира в една зала, всеки от работниците излиза да каже по една-две глупости от общ характер и веднага след изказването следва бурно аплодиране от всички присъстващи. Най-стандартният подход за въздействие е изкуствено симулиране на заинтересованост и желание за взаимопомощ – фирмата в този случай действа като доставчик на компания – „фабрика за щастие“.

Разбира се, има и такива, на които не им пука за служителите и не прилагат такива техники. Чудя се кое е за предпочитане…

Тези хватки обаче не минават без участието на психолозите и там е най-големият проблем. Учени започват да продават умения за контрол на съзнанието на всеки, който плаща, без капка морал и съжаление към хората, върху които се прилагат методите. Как се стигна до там, че – на теория – една от най-състрадателните и хуманни професии се обърна на 180 градуса и днес предлага отнемане на личната свобода чрез психично-насилствени методи срещу съответното – дори не особено голямо – заплащане?

Невролингвистичното програмиране (НЛП), за което стана въпрос в предната статия, е всъщност метод за умело поставяне на различни маски с цел качествена манипулация на човека пред теб. Неслучайно курсовете се посещават главно от мениджъри, шефове на фирми, ръководители на отдели, заинтересовани да контролират съзнанието както на своите служителите, така и на своите клиенти и партньори.

Кореспондент на СМ

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *